25 januari 2008

Vinprovning på The Bookworm

Jag har börjat leta lägenhet igen. Hittade en via annons som jag tyckte verkade bra. Skrev till epostadressen att jag var intresserad. Fick en hel lista på lägenheter till svar. Och några bilder som gav orden annonsformuleringen "luxury decrated" (sic) en ny innebörd. Så jag svarade att jag inte var intresserad. Återkommer om letandet som är bland det mest tålamodskrävande en västerlänning kan syssla med i Peking.

I nyhetsbrevet från The Bookworm stod det att temat var viner från Brown Brothers. En australisk firma som jag inte har något särskilt förhållande till. Förutom att jag drack deras billiga shiraz alldeles för ofta för sju år sedan. Å andra sidan gick jag dessutom för ofta till Mellis som spelade New Age-artisten Kelis på tok för ofta.

Tillbaka till boksnoken. När jag kom dit såg jag att de hade ställt fram fem flaskor från fem producenter. Ingen Brown Brothers så långt ögat kunde se. Däremot Robert Skalli, Nederburg, René Barbier, Columbia Crest och Penfolds. Vinerna från respektive producent var Pinot Noir 2006, Pinotage 2006, Varietal Tempranillo 2006, Two Vines Merlot 2003 Columbia Valley, Washington State och Rawson's Retreat Shiraz Cabernet 2006 South Australia. Temat var för övrigt rött eftersom det kinesiska nyåret infaller snart.

Några reflektioner: märkligt att man lyckas göra en så hygglig pinot när man tar 80% av druvorna från Korsika och de återstående 20 från Languedoc. Trodde att det var för sydligt. Pinotage som jag tidigare har dissat är helt okej i Nederburgs tappning. René Barbier som var en av de första producenterna jag kunde namnet på, eftersom firman var populär i Sverige för mer än 20 år sedan, lyckas få in en massa tanniner i sin tempranillo. Udda vin. Lite kärvt. Columbia Valley gör en hygglig merlot och vid Penfolds hade jag tappat lite av min koncentration. Men Penfolds kvaliteter känner jag till sedan tidigare.

Den andra flaskan från Robert Skalli var korkad. Presentatörerna såg besvärade ut när jag påpekade det. Men de gav mig rätt och ett nytt glas.
Det var ovanligt få deltagare. Förutom undertecknad och ingenjören P, tre kinesiskor varav två som jobbade på vinimportfirman, en person från den holländska ambassaden, en engelsk lärare, en amerikansk dito som lämnar landet efter sex år och de som höll i provningen.

Jag fick för övrigt en flaska pinotage med mig hem för att jag snabbast kunde svara att druvan är en korsning mellan pinot noir och cinsault.

Inga kommentarer: