5 februari 2008

Blåst och koftsoppa

Första halvan av rubriken syftar dels på den kraftiga vinden som i morse kom österifrån och gjorde promenaden till gymmet till en utmaning. Dels på mitt för-bra-för-att-vara-sant-erbjudande jag fick av Tom på samma gym när jag köpte mitt kort. Det finns årskort, halvårskort och månadskort. Jag ville köpa ett halvårskort. Eftersom jag kanske flyttar till Shanghai så är det viktigt att jag kan "frysa" kortet i ett par månader. Det gick inte enligt Tom. Men han hade ett erbjudande som gick ut på att jag betalade en relativt hög avgift för den första månaden och sedan bara 200 yuan per månad. Om du flyttar till Shanghai behöver du inte betala något. "När du kommer tillbaka snackar du bara med mig". Jag frågade gång på gång hur länge det här skulle gälla. "永远 - yǒngyuǎn - förevigt, för alltid" svarade Tom. En av tränarna som hjälpt mig de senaste dagarna bekräftade detta när vi tillsammans diskuterade det och jag sedan betalade för den första månaden. Problemet är bara att jag aldrig fick något kvitto av Tom. Och det finns inga affärsvillkor som gäller för evigt. Inte i den här världen i alla fall. Om det gäller i femton månader är det fortfarande en bra affär.
Nu har Tom åkt hem över nyåret. Jag har bett gympersonalen om kvitto men de hävdar att det bara är han som kan ge mig det. Vi får se hur det blir. Jag är den första att medge att jag är för godtrogen.

Det finns en Xinjiang-restaurant västerut på gatan där jag åt lunch idag. Lammsoppa och en tallrik senapskryddad spenat och en plastmugg med te. En jättelik bytta kom in, den hade räckt till två eller tre. Dessvärre smakade den alltför mycket ylle. Jag har inget emot lite ullsmak i lamm, jag tycker att det känns äkta på något sätt. Men den här smaken satt kvar i gommen tills jag drack kaffe en timme senare. Och det var inte alltigenom behagligt. Förutom de grovt styckade, med bindväv, fetthinnor och ben försedda lammbitarna simmade några morotsbitar i den ljusgrå buljongen. Och ett par sichuanpepparkorn plus några korianderstjälkar. Men den var fegt kryddad. Personalen på stället har ingen servicekänsla och jag tror att de saltar notan. Nästa gång ska jag anteckna priserna i menyn så att jag kan kontrollera när det blir dags att betala. I morgon är landets invånare lediga.

2 kommentarer:

The Blogger Formerly Known as Ensamma Mamman sa...

"jag kanske flyttar till Shanghai" Que?

Space babe sa...

Vid Himmelska templets norra port ligger en xinjiang-restaurang tvärs över gatan där vi åt de godaste lammspetten för 2 yuan styck!