15 februari 2008

Mitt jobb, webtv, Salon och en påstådd diva.

Just nu jobbar jag med en kommande övningsbok i kinesiska. Jag har gått igenom den förra upplagan som är 13 år gammal och har någorlunda klara idéer om vad som kan förbättras men varken den språkliga eller pedagogiska kunskapen att göra detaljarbetet. Projektledare eller redaktör är nog den titel som ligger närmast mina arbetsuppgifter. Sakkunskaperna står författaren för. Vi ska också hitta en illustratör. Det känns spännande att ha ett så konkret projekt.

Webtv är bra om man vill se vad svt visar. (Tv4:s motsvarighet kan jag av någon anledning inte titta på här.) Det blev ett debattprogram med Stina Dabrowski Lundberg som bland annat handlade om fiske. Att lyssna på yrkesfiskarnas utsagor om torskbestånden var nästan som att lyssna på fastighetsmäklares påståenden om prisutvecklingen för villor och bostadsrätter när priserna börjar falla. Bestånden minskar inte. Det har aldrig funnits så mycket torsk. Den svenska fiskeforskningen var "krisfinansierad" menade fiskarena. Om forskarna skulle rapportera hur det verkligen låg till så skulle de bli av med jobbet. Liknande, närmast konspiratoriska föreställningar, har förekommit i andra debatter exempelvis den om koldioxidutsläpp och medeltemperaturer.

Vilket för mig in på nästa ämne. Jag tycker att Camille Paglias emellanåt är vass och medryckande men jag har svårt att respektera att hon a) tror på astrologi och b) nu senast verkar tro att det är jämnt skägg mellan båda sidorna i den pågående debatten om klimatförändring, se Salon. Däremot respekterar jag att hon tar Stjärnornas Krig på allvar. Såg så sent som igår The Return of the Jedi (1983) för första gången på 25 år. Den var bättre än jag mindes men The Empire Strikes Back (1980) är fortfarande bäst.

Apropå film, I somras sade en av mina lärare i kinesiska att kineser inte tycker om Zhang Ziyi. Skådespelerskan från Crouching Tiger Hidden Dragon, Hero, The Road Home, House of Flying Daggers med flera är inte tillräckligt ödmjuk. Kineser tycker inte om divor. En amerikanska berättade för mig att hon hade gått på samma aerobics- eller vad det nu var för pass som den påstådda divan. Hon hade glatt berättat för en annan kines att hon tränade tillsammans med den världsberömda skådespelerskan och fick responsen: "Vi tycker inte om Zhang Ziyi".
Jag känner åtminstone en kines som inte instämmer. Det här läste jag i China Daily idag. Av de uppräknade filmerna med "divan" kan jag rekommendera samtliga. The Road Home är minst spektakulär.

1 kommentar:

Space babe sa...

man kan se vissa tv4program pa tv4anytime.se
du kan fa mitt login pa det.