24 februari 2008

Jag har varit i Pingyao

Det här får bli kort. I torsdags bjöd J med mig på en helgresa till Mingstaden Pingyao i Shanxi-provinsen. Vi tog sovtåget från Pekings västra på torsdagkvällen, anlände på fredag morgon och hann se de flesta sevärdheterna i staden innan vi tog oss tillbaka till Peking från flygplatsen i Taiyuan. Vi såg också något som rymdes inom den lilla stadens murar: ett fängelse. Där vi gick på muren kunde vi se ner på fängelsegården där fångarna i sina dräkter marscherade. De vinkade till oss.
Shanxi har kolgruvor och dammet ligger över hela provinsen, till och med tågkupén var påverkad. Pingyao är trots det värd en utflykt. De lokala nudelsorterna var utmärkta, några av dem bovetebaserade. Fläsk i fermenterad tofu fantastiskt. Och i skymningen när de röda lyktorna tänds är staden särdeles bildmässig.

Idag har vi ätit lunch tillsammans med kalligrafen Y här i Peking. Hot Pot med svampar, åsnekött, hönskräva - alla rätter värda en resa. Brännvin med calvadostoner, slivovitz och sherry hälldes upp i ett dricksglas till mig. Kalligrafen mindes att jag kunde dricka. 45% alkohol mitt på dagen. Två deciliter. Jag hade svårt att koncentrera mig på den vackra konsten i Pekings huvudstadsmuseum. Somnade i bilen efter museibesöket. Sedan tränade jag faktiskt. Löpbanden var upptagna så jag ställde mig i en trampmaskin. Aldrig mer. Ett så onaturligt träningsredskap har jag inte utsatt mig för tidigare. Middag på Yunnankrogen Jia21. Revbensspjäll, rökt teträdsvamp och friterade auberginer med oxfärs. Massage - jag trodde att jag skulle gå sönder. Nu till sängs. Hoppas era helger har varit bra. Det har min. Och generöse vännen bjöd på allt. TACK!

Inga kommentarer: