7 november 2008

39.40. Allt faller sönder och själv faller jag handlöst

Bli inte oroliga över rubriken, den har ingenting med mig att göra. Tyckte bara att den lät bra.

Jag kom på en term häromdagen. Det är högst sannolikt att någon annan redan har kommit på den. Det är ju så med många idéer, man tror ibland att man är först med något men senare visar det sig att man inte är det. Jag är en oligobloggare. På engelska låter det bättre: I am an oligoblogger. Vassa Eggen är en polyblogger. Mina år i DNA-världen lärde mig vad oligo är. En DNA- eller RNA-snutt som är 20 baser eller kortare kallas för en oligonukleotid. (En gång gick det för övrigt att bli rik på oligonukleotider.) Ni förstår. En oligobloggare har högst 20-talet återkommande läsare, en polybloggare har fler. Men jag har hellre 20-talet välvilligt inställda än 200 varav några är onda och kommenterande i ett tonfall som liknar blecktrummepojkens skrik. Mitt glashjärta skulle inte klara det.

Jag är nu inne på mitt fjärde sjukdygn. Less är bara förnamnet. Igår bestämde jag mig för att inte sätta på laptopen överhuvudtaget. Istället gick jag till grannen och lånade dvd:er. Innan jag gick dit hade jag emellertid sett Kjell Sundvalls Hotet. Om man bortser från den sedvanligt taffliga svenska dialogen, manusluckorna och dumheterna i intrigen som måste berott på en kombination av allmänt taskigt researchande och dåligt omdöme, så var den ganska spännande och hygglig feberunderhållning. Den får två lyckade vapenexportsatsningar av fem.

Hos grannen plockade jag åt mig Mamma Mia och flera andra filmer. Och så en box: Dexter. Efter ett avsnitt så var jag fast. Nästan tvångsmässigt har jag tittat på de efterföljande åtta sedan dess. Vet inte vad jag ska tycka. Är oerhört less på seriemördare. Men det är inte om seriemördare serien handlar. Inte? ropar ni förvånat. Nej, det är allt som sker mellan morden som är så bra. Men, det medger jag, utan katt- och råttaleken mellan huvudpersonen och den som gäckar honom skulle det inte vara lika förbannat spännande. Jag måste avverka de återstående skivorna i boxen så jag blir av med eländet.

Och så ska jag bli frisk. I det här tillståndet missar jag Bao Jings födelsedagsfest ikväll. Måste messa om det.

Inga kommentarer: