12 november 2008

46. Rättshaveristen

Min synnerligen goda vän M ville veta varför jag som ansiktsboksstatus hade skrivit "joined the group 'Skatteverkets servicenivå är högre än Bolagsverkets'". Här kommer en förklaring.

I slutet av september ansökte jag och betalade avgift för att få registrera en enskild firma. Jag gjorde det på Bolagsverkets webbplats. Eftersom jag befinner mig på resande fot så har jag inte haft möjlighet att kolla min post regelbundet. Det ska medges, jag är också lite för snål för att eftersända posten hit innan alla byråkratiska eventuella hinder för min vistelse här är undanröjda. Mitt förslag på firmanamn var synnerligen fantasilöst. Det var i princip mitt namn följt av den kittlande titeln "konsult". Efter många turer fick jag så mitt F-skattebevis och en räcka blanketter att fylla i. Men mitt firmanamn syntes inte till någon stans. Jag gick då in på Bolagsverkets webbplats för att kolla min firmas status. Något firmanamn stod inte att finna. Istället stod det "Uppgifterna låstes när du skickade in din anmälan". Jag kontaktade då Bolagsverket med epost och frågade varför jag inte såg mitt firmanamn någonstans. Fick då mejlsvaret: "Vi har fått en ansökan från dig där du ansökt om firmanamnet xxx konsult. Den 2/10 skickade handläggaren ett meddelande till dig ang din ansökan. Det är postat till:
YYY
I meddelande står
ANM: KOPIERA MEDDELANDE NR: FRÅN DNR: FRITEXT: FINNS
065 DEN SÖKTA FIRMAN KAN EJ GODKÄNNAS DÅ DEN ÄR FÖRVÄXLINGSBAR MED ....
/ Kod 65: Den sökta firman kan inte godkännas bla pga org.nummer
ZZZ AB.
/
/ Nya firmaförslag ska skickas in skriftligt.

Sista svarsdag var 3/11 o eftersom inget svar inkommit från dig så har din ansökan avskrivits i dag."

När man ansöker om att få starta en enskild firma fyller man i ett fält med företagets kontaktuppgifter, däribland epostadress och mobiltelefonnummer. Jag hade, naivt nog, förutsatt att jag skulle komma att kontaktas via min epostadress om det uppstod några problem. Så var det alltså inte. Jag såg också i det citerade brevet att Bolagsverket hade missat att fylla i mitt gatunummer på adressen.

Skrev då ett mejl där jag frågade varför jag inte hade blivit kontaktad med epost och varför de inte hade skrivit rätt adress. Två enkla frågor. Jag fick svaret:"Hej

Ärendet är nu avskrivet och du får komma in med nya handlingar och ny avgift...

Vänliga hälsningar"

Jag ringde till Bolagsverket. Där sade damen som hade skrivit epostmeddelandet att jag skulle vara tvungen att registrera mig på nytt och betala 1000 kr en gång till. På min fråga om varför de inte använde epostadressen för att kontakta mig sa hon att "de hade inte den rutinen". Jag påpekade också att gatunumret saknades på adressen. Hon upplyste mig om att jag kan överklaga.

I morgon kommer jag att få en försändelse med all min post från Sverige. Om inte brevet från Bolagsverket finns där kommer jag att överklaga. Lita på det.

Skatteverket då?
Jo min verksamhet beskrevs som "konsultverksamhet avseende företags organisation". För det första har jag inte uppgett den typen av verksamhet i min ansökan, för det andra vet jag ingenting om företags organisation. Nja, i alla fall inte tillräckligt mycket för att ta betalt för mina kunskaper. Ringde då Skatteverket. Min vänliga handläggare där ändrade verksamhetsbeskrivningen omgående. Utan att sucka. Jag gillar från och med nu Skatteverket men jag vill ändå inte gå så långt som att säga att det är "sexigt" att betala skatt.

Inga kommentarer: