9 november 2008

45. Frukost i det sköna

Jag blev bjuden på brunch på "The Orchard" idag. En mil öster om Peking ligger restaurangen inhyst i gamla tegelbyggnader, fint inramad av bambu och annan grönska. Där finns en damm och en liten kanal också. Allt jag åt smakade bra. Till och med efterrätterna, som brukar vara rena nitlotten i buffésammanhang, smakade. Maten var för övrigt västerländsk. Det var solsken och på innergården blev det växthuslik värme under glastaket. Jag satt bredvid en trevlig taiwanesisk läkare från Kanada och pratade med henne om synen på fastlandet och annat kontroversiellt som har med ön att göra. Det blev aldrig genant.
Vi var hos skräddaren för fjärde gången för att se hur våra kostymer tog sig ut. Den i ylle passade, medan den i grå manchester satt lite löst över bröstet. När vi kom hem såg vi "Burn After Reading", bröderna Coens senaste. Mycket underhållande. Det händer att folk slänger ur sig att Brad Pitt skulle vara en dålig skådespelare. Det är fel. Om man inte övertygas av den här filmen kan man titta på den ojämna Jesse James-rullen som kom häromåret. Att Frances McDormand är storartad visste jag sedan tidigare. Det visade hon redan i Fargo. Ehuru John Malkovich-fantast tycker jag att han var den enda i den här svarta farsen som inte tog sig ur sina, vad ska jag säga, manér. Han var bara John Malkovich vilket inte är så bara. Och jag gillar ju det också. Nu sitter jag med ett glas oxiderad sydafrikansk chardonnay och ser fram emot den nya arbetsveckan som börjar i morgon.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har aldrig sagt att Brad är en dålig skådis. Möjligen att Pitt spelar som en fitta eller något annat sexistiskt och putslustigt. jag kan aldrig förlåta honom att han kvaddade 12 monkeys.