24 juli 2012

2012:23 Tredje juli

Tisdag 3/7

Dagens destination är Norrköping.

Bråvikens stilla vattenyta i kvällssolen fick mig att tro att ett dopp i denna del av Östersjön nu på morgonen skulle vara något eftersträvansvärt. Vinden har nu fått ytan att vattra sig, jag känner i luften att temperaturen är låg så det är med uppbådande av stor viljestyrka som jag snabbt doppar mig i det gröngrumliga bräckvattnet.

Inkvarteringsfrukosten är väl tilltagen med två ägg perfekt kokta efter mina anvisningar, yoghurt, müsli, hembakt bröd, juice och kaffe.
Jag är den enda gästen och både mannen, hustrun och deras dotter - som egentligen bor i Stockholm och är på besök - pratar med mig medan jag äter. Det bekommer mig inte, tvärtom är jag utåtriktad efter att bara ha umgåtts med mig själv i drygt ett dygn. De föreslår vägval i riktning mot färjan som går från Kvarsebo till norra delen av Vikbolandet. Bland annat rekommenderar de att jag cyklar omvägen genom hamnen i Nävekvarn samt längs vattnet när jag närmar mig Kvarsebo.
Förutom frukosten var den här inkvarteringen bra eftersom delen som man bodde i var rymlig och fräsch, om än lite överbelamrad, samt att jag slapp städa.

Det är molnfritt och omkring 20 grader när jag ger mig av. Sett såhär i efterhand är förhållandena nästan osannolikt bra under denna vädermässigt så labila sommar. Jag tar omvägen via Nävekvarns hamn, fortsätter sedan på den kurviga och av upp- och nerförsbackar välförsedda sträckan som passerar länsgränsen till Östergötlands län mot färjeläget. Det är både löv-, barrblandskog och ren tallskog som jag cyklar genom. Jag har hela tiden med olika avstånd Bråvikens vatten till vänster om mig. Vägen är förhållandevis lågt trafikerad och därför idealisk som cykelväg.
Längs vattnet passerar jag ett nedlagt småbåtsvarv, ett stängt kafé och flera sommarstugetomter. Ner till färjeläget är det backe.

Ute på Bråviken passerar stora lastfartyg. Jag är den enda cyklisten i färjekön, det finns ett par mc-förare, resten av resenärerna är bilburna. Om vägen på norrsidan av Bråviken är backig är den desto plattare på sydsidan som jag tror kallas för Vikbolandet.

Efter ett par mil på den sidan kommer jag fram till Östra Husby där det ligger en korsning med skyltning mot Norrköping som är dagens slutmål. Vid korsningen ligger en kiosk på en parkering full med bilar i olika skick, kanske repareras de här. Det finns bord utanför kiosken, där sitter en man i 70-årsåldern med en tax. Han berättar, när jag dricker mitt elvakaffe och äter bulle vid bordet bredvid, att han cyklade från Vaxholm till Paris på en damcykel i sin ungdom.
En småbarnsmamma ber mig hjälpa till att skruva upp locket till oljetanken under motorhuvuden. Hon säger att hon gärna hade sluppit vara bilberoende.

Jag cyklar de dryga två milen in till Norrköping där jag äter sen lunch hos släktingar som jag också stannar över natten hos. Under eftermiddagen strosar jag i stan och snubblar i en Myrorna-liknande affär över en gammal analog kamera med kultstatus.

På kvällen blir jag bjuden på middag. Vi dricker:

Trio chardonnay pinot gris 2196

Jean Biecher riesling 2009 12284

Asti Cinzano (sött) 7711

50 km


Bilden: Gräs med nyckelpiga, Skeppsvik.


Inga kommentarer: