28 juli 2012

2012:24 Onsdag den fjärde juli

Det var krångligare att hitta ut ur Norrköping än jag hade väntat mig. Tids nog gick det, på små landsvägar bort från den tungt trafikerade E4:an. Sol den här dagen också. Elvakaffe i Norsholm, vid kanalslussen. Våfflorna välgräddade. Trampade i utkanten av Kimstad som jag minns från 90-talet i rapporter om främlingsfientlighet. Såg stationen där Östgötatrafikens tåg - som inte tillåter cyklar ombord - stannar. Passerade under E4:an igen, började lyssna på Ulf Ellerviks sommarprat, inledningsvis intressant om Upplysningens tankar om vetenskap och konst som uttryck för samma vilja till utforskande. Bra musik också: Björk, Tom Waits och Anthony and the Johnsons. Det är möjligt att programmet i övrigt höll samma kvalitet, det vet jag inte. Några kilometer norr om infarten till Linköping stannade jag för att fotografera en vacker ladugårdsbyggnad med min Yashica Electro 35 CC och fortsatte sedan inte att lyssna på programmet.
Var framme i Linköping vid 13. Åt lunch på Ghinghis (sic), en vietnamesisk restaurang där jag kunde ha uppsikt över Gertrud medan jag åt. Sedan cyklade jag till en plats där jag skulle bli hämtad med bil. Låg på en varm gräsmatta och dåsade till några minuter under lövkronorna.

Blev upphämtad och körd några mil söderut och kom fram till Sommen där jag stannade några dygn.

55 km blev det på cykeln.

Inga kommentarer: