29 juli 2012

2012:28 Den 14/7 pt 1

Jag var på Gotland några dygn. Cyklade inte så mycket men åt, drack och umgicks desto mer med P, M och deras sexåring. Gjorde kortare utflykter. Joggade. Var i Brucebo naturreservat och såg orkidéer. Gick från huset in till Visby genom nämnda reservat på fredagen.
Jag, P och en kollega med sambo gick ut senare samma kväll. Efter öl och fördrink åt vi på Gamla Masters. Sparris från Lärbro, lamm, sancerres och crôzes-hermitage. Jordgubbar. Lammet var i mitt tycke för blodigt, jordärtsskockorna lite för hårda men annars var det bra.
Efter middagen gick vi vidare. Tog taxi hem.
Steg upp vid femtiden på lördagen och cyklade till hamnen. Kyligare i luften nu, lågtrycket hade lagt sig över ön och regnet väntade på att få falla.
Sov i omgångar ombord på båten. Det visades en komedi på några små skärmar som hängde i salongen. Jag hade inga hörlurar men förstod ändå rätt bra vad den handlade om. Och kände mig plötsligt oändligt gammal.
Båten angjorde ett regnigare Oskarshamn än det jag hade lämnat knappt fem dygn tidigare. Jag cyklade in mot stan. Mina ärenden var tre: laddare, vin och lunch.
Det första ärendet gick snabbt, det andra fick jag göra två gånger då jag tappade den första flaskan gewurztraminer som jag köpt i gatan. Lunchen, fish'n'chips, åt jag på en restaurang nere i hamnen. Samtidigt som jag åt pågick ett jönsigt båtmotorsportevent på vattnet. Klockan 14 gick den gamla färjan mot Byxelkrok.

Bilden: sparris från Lärbro.

Inga kommentarer: