31 maj 2007

Eftermiddagsspret

Idag gick jag för första gången hem direkt efter undervisningen. Vanligtvis sitter jag i skolans uppehållsrum och pratar med inhemska. Men idag har min förbannade förkylning blivit värre så jag orkade inte vara kvar. Ja, gick och gick förresten, det ösregnade så jag tog taxi. Och miljöskäms naturligtvis. Inte minst eftersom jag i morse promenerade till skolan, vars namn jag hemlighåller ytterligare ett tag, med amerikanska E som går på ett "miljömärkt" universitet i USA. För henne framställde jag mig som den präktiga miljövän jag sedan en tid både försöker och vill vara. Jag tänker fortsätta att försöka. Nåväl, till lunch beställde jag soppa på den knökade Xī'ān-krogen här i kvarteret. När jag hade druckit upp den, här säger man faktiskt att man dricker soppa, så åt jag en kall nudelrätt och gick hem. De använder för övrigt relativt fräscha disktrasor när de torkar borden där, om nu någon undrade. Väl hemma lade mig på sängen och såg "V som i Vendetta". (Min respekt för upphovsrätt hindrar mig från att klistra in en bild på den hårdsnaggade fröken Portman. ) Bortsett från diverse bombasmer - ingen ordlek avsedd -, dåligt spel, alternativt dålig regi av den kvinnliga huvudrollsinnehavaren, och längden var den helt OK. Jag köpte serieboken för 12 år sedan och förstod aldrig vitsen med den. Återigen bevisas att filmen kan vara bättre än förlagan .
Nu borde jag egentligen plugga verb. Jag tror att jag gör det.

Inga kommentarer: