21 april 2008

66. Se draken i ögonen och förtvivla!

John Boorman är mest känd för "Deliverance" eller "Den sista färden" som den heter I Sverige. Jag såg den tillsammans med den gode folkpartisten N och min dåvarande flickvän I professorsvillan I Sunnersta 1985. Det finns två andra filmer som gjort mig lika illa berörd: "A Clockwork Orange" och "Naked". I söndags såg jag Boormans "Excalibur" från 1981. Arthur, Merlin och Mordred kommer till skillnad från de sodomiserande tandlösa rödnackarna i Appalacherna inte att gå till celluloidhistorien. Trots att det fläskas på med Carl Orff, Richard Wagner, incest och harnesksex. Jag såg den på Grand i Uppsala 1981 tillsammans med min bror T. Tyckte att den var storslagen. Idag var bara kalendebitaren i mig road. Av att se Liam Neeson (Gawain), Helen Mirren (Morgana) och Gabriel Byrne (Uther) i början av deras karriärer. Men var blev de andra skådespelarna av? Nicholas Clay någon? Dessutom är det intressant att Monty Pythons "The Holy Grail" parodierade den INNAN förlagan hade haft premiär.

* Rubriken till det här inlägget är en fri översättning av Merlins replik i filmen: "Look into the eyes of the Dragon and despair!"

Inga kommentarer: