21 april 2008

67. Min blogg har fikarumspratets anekdotiska form.

Min lärare X frågade om jag kände till demonstrationerna utanför Carrefour-filialerna runt om i Folkrepubliken. Visst gjorde jag det. Hon sade att fransmännen verkligen ville vara "dåliga" mot Kina. Eftersom poliserna I Paris inte kunde hindra demonstranterna som släckte facklan visade det att den franska regeringen stod bakom protesterna. "Du får inte handla på Carrefour!" Sedan fortsatte hon med att berätta att en representant för Carrefour hade sagt att "kineser tycker om när det är billigt. Då kan sånt här hända". Detta apropå att några kunder hade klämts ihjäl under en rea på matolja som ägde rum tidigare i år här I Kina. Eller om det var I fjol.
Med reservation för språkförbistring, så försökte jag förklara att om en person i ett europeiskt land offentligt säger att människorna i ett annat land är idioter så uppstår minst två reaktioner. En del människor i det utpekade landet kommer att ta illa upp och säga att människorna I sagesmannens land är idioter. Andra kommer att tänka att det var ju ett dumt uttalande, men lyckligtvis är inte alla människor i det landet idioter. Vart ville jag komma med det här då? Ja, om jag det visste. Timmen är sen.

Inga kommentarer: