15 april 2008

Banken som inte vill ha kunder och dags att deklarera

Jag ska börja med att förklara att jag inte har någon rätt att klaga med tanke på den lägenhetsförsäljning jag gjorde i fjol.
Som den kapitalist jag är vill jag ju att pengarna ska förräntas på bästa möjliga sätt. Döm om in förvåning när jag i ett mejl till min bankperson med specifika frågor om den här summan möts av svaret: "Hej gå in på bankens internetkontor och välj fonder och läs om penningmarknadsfonden, populärast just nu när börsen går som den går." Ett svar på en av tre frågor. Jag fick lust att kasta mig på första bästa plan till Sverige och omedelbart byta bank.

Eftersom jag är en fin människa vilja redovisa alla inkomster från fjolåret på rätt sätt. Skatteverkets hemsida är föredömlig i sin klarhet men det var en definition som jag inte förstod: kapitaltillskott. Eller rättare sagt jag förstod inte hur ett kapitaltillskott skulle påverka mina uppgifter. Skriver så då till min före detta brf som på sedvanligt sätt inte svarar på första mejlet utan först när man påminner genom att mejla samma fråga till en annan person i styrelsen. Till saken hör att styrelsen
i kontrolluppgiften till Skatteverket har infört ett icke ansenligt belopp på posten "kapitaltillskott". Det har dragits från vinsten och påverkar således min skatt. (Det är också infört på mitt elektroniska deklarationsunderlag.) Vad får jag för svar då?

"
Vad gäller deklarationen under punkt B 6. Försäljning av bostadsrätt kan jag meddela att något kapitaltillskott över huvud taget Ej gjorts eller lämnats. Således ska det under nämnda punkt endast sättas ett streck eller noll."
Då kan man ju fråga sig varför de överhuvudtaget förde in beloppet. Vilket jag har gjort. Väntar med spänning på svar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk på att fonder är extremt dyra på lång sikt. Titta också på Uppdrag
gransknings
reportage.

Anonym sa...

Svenska banker är det sämsta junk som Sverige framgångsrikt lyckats exportera. Eller är det jag som missförstått något när jag tänker att jag kunnde göra det bättre själv.