11 mars 2006

Tredje dygnet i sängen med Charles och Sebastian

Det kanske var ett tecken på att jag höll på att bli bättre. Jag började frammana ett tätt, balanserat, fruktigt men ändå stramt, rött spanskt vin för mitt inre. Hur det doftade och kändes på tungan. Tyngden , den fina strävheten, syrans bett och fruktfylligheten. Mas la Plana, Coleccion 125 eller något från Raimat hade varit perfekt. Men förgäves. Vinerna är för dyra, jag är fortfarande sjuk men långsamt på väg att bli bättre.
Jag ligger i sängen och ser på min lilla bärbara hur Lord Sebastian Flyte blir allt sjukare. Han har inte influensa, han är alkoholist. Och för er som inte vet, Sebastian Flyte är en av huvudpersonerna i TV-serien "Brideshead Revisited" ("En förlorad värld" på svenska) från 1981. Sebastian som spelas av Anthony Andrews sjunker djupare i missbruket medan bästa, och kanske enda, vännen - den alltmer vanmäktige Charles Ryder (Jeremy Irons) - slits i lojalitet mellan Lady Marchmain (Sebastians mamma spelad av Clarie Bloom) som försöker hindra Sebastian från att komma åt alkoholen och Sebastian som till varje pris vill ha en nightcap eller mer. Jag befinner mig mitt i serien och har en känsla av att det bara kan gå utför. Förhållandet mellan Charles och Sebastian är intressant. Är de kära eller "bara" vänner? Har den till synes osäkre och hämmade Charles några andra motiv att umgås med familjen Flyte/Marchmain än vänskapen med/kärleken till Sebastian? Är Charles i själva verket slug och beräknande? Fortsättningen får utvisa. Jag har tidigare skrivit om serien.

En förlorad värld (5-disc). Prisjämförelse.

PS. Desperat rubriksättning. Medges. DS.

1 kommentar:

Anonym sa...

Annars kan du ju skaffa DVD versionen av Jag, Claudius, som trots sina brister i historisk korrekthet ändå är ett stycke utsökt engelsk TV-drama när den är som bäst ;)