13 mars 2006

White Guide 2006

Jag läser min rubrik och tänker; 2006, har vi kommit så långt? Åker vi på semester till Phobos och Deimos. Äter vi vitaminpiller och klär oss i unisexoveraller av kompositmaterial? Nej, vi messar och mejlar, kör på E85 och har jordvärme. Annars har tekniken egentligen inte gjort några sjumilasprång sedan 60-talet. Men vi är här nu Ester, i tjugohundrasex. Grytorna ska återigen granskas, borden ska betraktas och tallrikarna tillfrågas. Serveringen ska skärskådas, miljön ska mätas och vinlistorna vägas. Och vilka gör det bättre än spionerna i tjänst hos Gourmets och Vägarnas Bästas bastard "White Guide"? Omdömen och utlåtanden har sammanställts och ska nu presenteras. Per Sinding-Larsen håller i ceremonin lika professionellt som i fjol på Pontus by the Sea och det kan inte hjälpas, Berns är mer gala än sjökrogen trots att det inte finns några ostron. Tillställningen borde alltid äga rum här. Vin & Sprit står som vanligt i baren. I år serverar de Penfolds' Koonunga Hill och Chardonnay. Pris efter pris delas ut. Bästa råvaror, årets stjärnskott, årets värt en resa - i det här fallet Marmite i Åre som av någon outgrundlig anledning och till min oförställda förtjusning uttalas Marmité av SJs vd Jan Forsberg. (Han kunde ha uttalat det som jästextraktet. Jag hade skrattat lika mycket.) - och andra kategorier ska belönas. Årets årets blir för andra året i rad på odelad förstaplats Oaxen. Eftersom jag bor så dyrt kan jag inte äta ute i samma utsträckning som när jag bodde i Aspudden och hade en månadskostnad som motsvarade ett par herrskor från Bonshoe. Nu måste jag välja mina krogar. Och det är lika bra att säga det med en gång. Lyckas jag spara slantar i år blir det till Oaxen. Vi bestämde det ikväll. Första helgen i september blir det. Grattis Magnus Ek och Agneta Green (bilden) och Agnetas mor, trädgårdsmästaren! Jag köper guiden och får senaste numret av Gourmet, lite godis, en cd och ett reklamhäfte från Penfolds. Är som vanligt kvar alldeles för länge. Sänker ett glas Penfolds för mycket. Träffar tillförlitlige Tomas. Frågar representanterna från Vin & Sprit varför de inte säljer ekovinet från Penfolds längre. Ingen vet.
Grattis alla andra förresten. F12, Esperanto, Leif Mannerström med flera! Köp "White Guide 2006" så får ni hela listan.

Det är för övrigt höjden av god smak att spela "Appetite" av Prefab Sprout när det finaste priset ska tillkännages.

Inga kommentarer: