18 maj 2006

En guide till den sociala döden del I

Pröva följande repliker i något innerstadssammanhang i Stockholm:
- Vin, ska det vara så viktigt? Det finns ju rött till kött och vitt till fisk. Jag känner ändå ingen skillnad mellan tetra och flaska.
- New York, jag vet inte, är inte det en ganska överskattad stad?
- Det är inte så viktigt var man bor. Huvudsaken är väl att man mår bra?
- Du jobbar med PR, sa du? Så någon betalar dig för att du ska få andra att säga något onödigt som din uppdragsgivare har hittat på? Ruggigt.
- Det finns så mycket konstigt kaffe nuförtiden. Tacka vet jag vanligt bryggkaffe.
- 1700 kr för ett par jeans? När de är trasiga och smutsiga!
- Har ni fått barn? Det har väl folk fått förr.
- Jag tycker att Dressman har fina kläder.
- Fryser du? Du har ju mössan på dig inomhus.
- Jag älskar föreningar!
- Det här blir man ju inte mätt på. Var finns sås och potatis?
- Finns det inga hederliga ölsejdlar nuförtiden? De här ser ju ut som stora vinglas!
- Man kan hitta mycket bra på Rusta och Jysk Bäddlager.
- Det här media som alla jobbar med, vad är det egentligen?
- Det finns schampo som skulle kunna hjälpa dig mot det där. Ja, fett hår alltså.
- Plötsligt ska det vara design på allt.
- Karriär pratar folk om. Vad är det? Är det viktigt?
- Göran Ringbom ska visst ha en krog någonstans. På Söder tror jag.
- Jag tycker att det är fel att köpa och sälja hyreskontrakt.
- Vadå konsult?
- Coachning? Tar du betalt för att tala om för vuxna, välutbildade människor hur de ska välja? Det var det dummaste jag har hört!
- Vilka konstiga glasögon!
- Information? Men det borde väl räcka med att någon skrev eller sa nåt? Det behöver man väl inte anställa någon som ansvarar för?
- Är det inte trist att bo i en bostadsrättsförening där alla tjänar lika mycket och har samma etniska bakgrund?
- Ebba von Sydow, vem är det?
- Starta upp, beställa in och fakturera ut. Behövs verkligen de där adverbialen?
- Jag tycker inte att varken "Seinfeld" eller "the Office" är särskilt roliga. De har ju en så svart och cynisk människosyn.
- Nuförtiden kan allt kallas konst.
- Jag läste att electroclash var det senaste.
- Måste man tjäna pengar när man säljer en lägenhet. Det handlar ju bara om boende.
- Jag tycker att irländska pubar är mysiga.
- Tyckte precis att jag såg Håkan Hemlin.
- Vadå sneakers? Heter det inte jympadojor?
- Jag trodde bara att det bodde överklass på Östermalm.
- Drottninggatan på lördagar är ändå speciellt. Panflöjter, batteridrivna djur och en massa härligt folkliv.
- Vinbar? Ska det inte finnas öl och sprit i barer?

Ytterligare exempel tas tacksamt emot.

4 kommentarer:

The Blogger Formerly Known as Ensamma Mamman sa...

Det här är svårare än det verkar. Till synes självklara kandidater som "Förra året var vi på Skara Sommarland, och det var jättetrevligt", eller "Jag tycker faktiskt att Kicki Danielsson förtjänar respekt", kan vara helt rätt just nu. Men "Sälungar har en så mjuk och fin päls, jag köpte en ny förra veckan" tror jag på.

Anonym sa...

eller så här i giftastider:
Hur kan ni lägga så mycket pengar på ett bröllop? Svenska kyrkan tar ju ingenting i betalt för själva giftermålet, om man är medlem förstås! / E

dan s. sa...

Är det verkligen manligt att vaxa bröstet?

Hanna sa...

Det är faktiskt ganska svårt. T ex skulle jag vilja invända mot bryggkaffeexemplet, bryggkaffe är skiten just nu. Espresso etc är SÅ ute.