11 maj 2006

Vin i popen. Del I

Igår när jag körde på Ringvägen hade P3 den goda smaken att spela en låt som jag inte hört på länge. Populärmusiken har sin beskärda del av dryckesreferenser där öl och sprit tydligt dominerar men det händer också att vin omnämns.
Nu tänkte jag att det skulle vara dags för en tävling igen. Svara på frågorna som har med citatet från låten ifråga att göra:






"Educated the expensive way

He knows his claret from his beaujolais
I think he’d like to have been Ronnie Kray
But then nature didn’t make him that way"

1. Vad heter låten?
2. Vilken artist/grupp framrör den?
3. Från vilken skiva kommer den?
4. När kom den skivan?
5. Vem var Ronnie Kray?
6. Vad hette Ronnie Krays brorsa?
7. Vilka bröder* har spelat bröderna Kray på film?
8. Nämn en annan artist/grupp som sjungit om Ronnie Kray?
9. Vad kallas den speciella jäsningsteknik som används vid tillverkning av beaujolais?
10. Vilken typ av vin avses med termen claret?

Den som först har alla rätt får en flaska mousserande.

*Bröderna finns med på den här bilden.

3 kommentarer:

Joopey sa...

1. Charmless Man
2. Blur
3. The Great Escape
4. 1995
5. Känd gangster i London på 50-60-talen
6. Reggie
7. Gary och Martin Kemp
8. Morrissey/Smiths
9. Macération Carbonique
10. Rött bordeauxvin

Vinlusen sa...

Hej Joopey,

Rätt svarat!
var får jag tag på dig?

Joopey sa...

Vi verkar ha liknande musiksmak och samma intresse för vin så det här var ganska lätt!

Du kan nå mig på daniel (at) vinklubben . se