28 maj 2006

Från Torgnys sluttningar. Fortsättning.

För fem månader sedan drack jag ett belgiskt rosévin för första gången. Igår drack jag samma producents mousserande vita, Pétillant de Torgny. Jag försökte hitta fel på det. Är det inte lite jästigt? Syran måste väl vara i vassaste laget! Hur jag än sniffade och sörplade gick jag bet. Det är ett balanserat bubbel som varken bjuder smak- eller doftsensationer men inte heller defekter. Lite citrusfrukter och svagrostat bröd i doften, mjuk syra i smaken. Utmärkt som aptitretande drink före maten.
Vinet är framställt enligt den traditionella metoden alltså den man använder i La Champagne. Etiketten på den enskilt numrerade flaskans baksida är tätt tryckt med uppgifter. Vinet är skördat 2002, ägaren är Rouvroys kommun, berggrunden är "calcaire corallien du bajacien" och man får ut 100 liter vin på 150 kg druvor. 75% av druvorna fermenteras malolaktiskt. Man har 6000 plantor per hektar, dessa är uppbundna i enkel eller dubbel guyot och druvorna man använder är "Chardonnet" (sic), "Pinot Noir" och "Pinot blanc Auxerrois". Enologisk rådgivning och kontroll får man från Épernay, Laquenexy och Remich. Den första av de tre orterna är ju en av champagne-städerna. Kanske bidrar kompetensen därifrån till att göra vinet så "korrekt". Som kuriosa kan nämnas att odlingskooperativet firar sitt skyddshelgon, Saint Vincent, varje år under veckan då den 22 januari infaller.

Pétillant de Torgny, Brut Tradition.

Inga kommentarer: