19 maj 2006

Vin i popen. Del III. Nu blir det lite svårare.

1975. Den engelska bilindustrin är i kris. Landets ekonomi är svagare än på många år. Allt är billigt. Familjesemester och första resan utanför Norden. Tor Brittania avgår från Göteborg mot Felixstowe(?). (Rätta mig, bröder, om jag har fel.) Vi reser runt. Lincoln, London, Coventry, Bristol och andra orter besöks. De engelska hotellfrukostarna är lite konstiga men vi lär oss snabbt att uppskatta Weetabix. Vi har olika preferenser under resan. Mamma och pappa vill titta på katedraler. Jag och mina bröder vill se H.M.S Victory och Cutty Sark. Gå på Madame Tussauds. Köpa leksaker. I Londons tunnelbana sitter affischer som gör reklam för den filmatiserade rockoperan "Tommy"*. En kväll på hotellrummet i Tonbridge ser vi the Who spela låtarna från den på TV. Vi är upprymda eftersom vi inte sett så mycket live-musik tidigare. Varken på TV eller lokal. Annars är det Bay City Rollers som gäller. Överallt posters där gruppen poserar i skotskrutigt, platåskor och utsvängda byxor. I skyltfönstret till en skivbutik får jag syn på ett omslag med en annan grupp där bandmedlemmarnas ansikten framträder i ett vinglas.

1. Vad heter den gruppen?
2. Vad heter skivan?

* Med stor sannolikhet ett pekoral. Kommer aldrig att se den.

PS. Jag kanske borde ordna ett partaj för er som engagerar er i mina geekiga tävlingar. Får se. DS

Inga kommentarer: