30 juni 2006

En kväll i den dåliga betjäningens tecken

Gondolens vinbar med den nya fula menyn - den förra var bara dum, inte ful - har slutat servera oliver. Nu får man salta pinnar i väntan på beställningen. Ikväll fick jag och världsmästaren vänta en kvart innan personalen uppmärksammade oss. För mig blev det en fin nya zeeländsk sauvignon blanc; villa Maria. J drack gueuze - en belgisk dryck som kommer att bli det nästa stora, tro mig. Sedan gick vi till "Pontus by th Sea". Den söte bartendern försökte lura i mig att Rosemount chardonnay semillon var från södra Frankrike. Han var inte road av att jag - på ett för mig ovanligt ödmjukt sätt - påpekade att Rosemount är en australisk producent. Vinet smakade inte. Sedan hade bartendern så dålig koll på vår beställning att vi höll på att tjäna 164 kronor. Ärlighet är ett rättesnöre för mig. Ibland. Därför påpekade jag att han hade bongat in för lite och betalade följaktligen för hela summan. När J:s hästgalningar hade kommit satte vi oss till bords. För mig blev det en torr sashimi med pepparrot, wasabi och söt soja som jag drack en vit bordeaux till; 2003 Clavet Rèserve Blanc. Sedan en lammrostbiff och risotto med Côtes-du-rhône rouge Saint Cosme till. Slutligen en översöt dessert med jordgubbar maräng och citronkräm. Nej, Pontus by the Sea suger. Medioker spis till överpris. Endast turister med defekta smaklökar och svällande plånböcker göre sig besvär. Till råga på allt åkte jag hemåt med en taxichaufför som körde så illa ifråga om riktning att jag fick kliva ur utan att behöva betala ett nickel. Jag gick hem och väl framför datorn försökte jag skriva något kvickt om det tramsiga, kvasipolitiska etiketterandet som "popvänster" och "pophöger" innebär. Men det blev inte bra. Så nu går jag och lägger mig.

Inga kommentarer: