28 juni 2006

Vino Tinto Español

För drygt 20 år sedan började jag handla på Systembolaget. I regel blev det viner för högst 40 kr som hade fått någorlunda goda betyg. De röda lantvinerna det vill säga det franska och det spanska, köpte jag ofta. De vita - österrikiska och tyska - var odrickbara. På den här tiden skedde all betjäning över disk. Lantvinsserien var kanske ett försök att få folk att dricka vin istället för öl och sprit. Istället för att skamset snubbla med tungan över svåruttalade franska namn kunde man rätt och slätt beställa "franskt lantvin".
Systembolagets sämsta vita vin ansågs Beyaz vara. Etikett-texten på flaskan var kortfattad: "Beyaz betyder vitt på turkiska". Ingen falsk marknadsföring där inte! Jag har aldrig köpt det. Däremot druckit. Det är inte lika enkelt att peka ut dåtidens sämsta röda. Vino Tinto Español - som jag köpte ibland - hade låg status och fick därför ofta vara sinnebilden för dåligt rödtjut. Men omdömet om vinet varierade eftersom det uppvisade stora årsvariationer. Ibland ansågs det väldigt prisvärt, andra gånger i det närmaste odrickbart. Jag har både dåliga och goda minnen av det. Sämst av de röda kanske studentskivevinet Châtelet var - idag finns det endast på halvflaska.I DN läser jag efter tips från förortsmamman M - tack - att Vino Tinto försvinner ur sortimentet i augusti. DN undrar om jag kommer att sakna det. Jag svarar i likhet med 73% av de röstande nej. Ett vin jag inte har druckit på 15 år är som bekanta jag inte längre umgås med. Jag saknar inte. Det enda som känns lite vemodigt är att den fina etiketten försvinner med vinet.

Châtelet (nr 2218), 29 kr, 375 ml


Vino Tinto (nr 2760), 49 kr

Inga kommentarer: