16 april 2007

Fredag i Peking

Den andra tågvärdinnan lärde jag mig aldrig namnet på. Men det var hon som väckte mig fem på morgonen, 20 minuter innan tåget skulle komma in till perrongen i Peking. Såg hur Olga och Larissa, mer slitna än tidigare under resan, kämpade med sina kollin. Jag släpade mitt bagage genom stationsbyggnaden och möttes av chauffören C som höll i en skylt med mitt namn. Han körde mig hem till J som iförd morgonrock öppnade med stilfullt rödvinspatinerade tänder i stort leende. Han och en kollega hade suttit uppe kvällen innan, druckit Ravenswoods Zinfandel och något chilenskt som jag inte kommer ihåg nu. Efter en middag med öl. Att han därför föreslog ytterligare ett par timmars sömn före den frikostiga frukosten med ägg och bacon var inte oväntat. När vi hade ätit den begav han sig till jobbet. Jag sov ytterligare en stund. Sedan fick jag skjuts till hans kontor där jag träffade E som hjälpte mig att skaffa kinesisk mobiltelefon och kontantkort. Hon följde med mig till den sena lunchen. Lärde mig kinesiska uttryck. Berättade om musikklubben i närheten av Zhongnanhai. Frågade vad jag gillade i musikväg. Lärde mig en kinesisk svordom.

När J var färdig med jobbet åkte vi till en fitnessanläggning där han sprang på löpbandet i en halvtimme medan jag simmade. Sedan blev det sichuanesisk hot pot och öl på Pazi. Vi gick tidigt till sängs.

Inga kommentarer: