29 april 2008

60. Söndagen helgade jag inte

För en gångs skull var filmteamet på plats innan vi kom. När allt var klart för inspelning i den tidiga morgonen, drog plötsligt en jättelik tv-skärm i närheten igång och överröstade allt annat. Vi passade på att göra tagningar när ljudet var lägre.
Sedan for vi till en annan plats där det var tyst och spelade in andra delar. Mina svenska vänner J och W staterade. De hade med sig lille O - sex eller sju månader nu? - som personalen på stället snällt tog hand om medan vi filmade.
Vi låg efter i schemat. Från och med nu vet jag att varje avsnitt tar två timmar att spela in. Personal från den tredje platsen vi skulle filma på ringde och undrade var vi höll hus. Vi ställde in lunchen och körde bort till butiken. J:s professionalism gjorde att just det avsnittet gick snabbt att ta. Vilket var bra eftersom jag inte hade något blodsocker kvar. Sedan åkte han hem medan jag och teamet åt Hunan-mat. I teamet finns Z som är Peking-människa, två Jiangsu-människor - chefen S och mikrofonhållaren vars namn jag inte kommer ihåg. Kamerakillen kommer från Dongbei. Alla suckade över att maten var så stark.
En iakttagelse: när en person i filmteamet börjar röka så sätter de två andra genast igång. S röker inte. I Kina röker 2/3 av alla vuxna män, har jag läst någonstans.
När jag kom hem vid femtiden såg jag "The Bank Job" på dvd.

Inga kommentarer: