6 april 2008

En underskattad måltidsdryck?

För att man ska kunna säga att något är underskattat krävs ju att man vet att det finns många som dissar eller förhåller sig likgiltig till det. Och om det jag ska skriva vet jag just ingenting. Mer än att det förmodligen regelbundet dricks av flera miljoner människor. Så det kan knappast vara fråga om en underskattad dryck. Möjligen av västmänniskor.
Till saken, det finns en koreansk restaurang en halv kilometer västerut på min gata. Till maten serveras gratis en dryck gjord på rostat korn. Lägg märke till att jag inte skriver te eftersom teet har ett annat ursprung, det kommer ju som bekant från trädet/busken Camellia sinensis. Till drycker som rooibos, yerba mate och andra i och för sig nyttiga och goda drycker som inte stammar från samma buske/träd men bereds på liknande sätt ska vi inte använda suffixet -te tycker jag.
Åter till drycken; jag tycker att den är idealisk med sin milda rostade ton. Den sprider ett lugn inombords och går såväl till kimchichillin som till de torkade eldröda fiskflagorna med sesam som jag åt i kväll. Dessvärre tillsammans med en tofurätt som inte var osmaklig men ändå på något annat sätt inte tycks komma överens med mig. Den koreanska sushivarianten med picnicbog i mitten av risrullen var heller inte så rolig. Men det är petitesser - krogen serverar i regel bra mat.
Drycken som kallas bori cha i Korea kan ni läsa om här. Vi har påsvarianten här i hushållet men den har något lätt ankommet och unket i smaken. Till skillnad från den som serveras hos koreanen på gatan.

1 kommentar:

K sa...

Även i Italien dricker man orzo som kaffesubstitut. I den länkade artikeln så framstår det som ett nytt påfund men jag tror att det är gammalt.

Det är bara Kina Kina Kina Kina Kina, i alla medier nu, så lite Italien kan gott få väga upp här.

Returkramar från K.