22 september 2006

Frågor en fredag

Bor Lisa Miskovsky på Bergsunds strand? Det är väl en av de minst intressanta frågorna just nu. Antingen gör hon det eller så gör hennes dubbelgångare det. Inte värt att fördjupa sig i. Ja, det är klart, det finns ett tredje alternativ. En bekant till Lisa Miskovsky bor på Bergsunds strand. Miskovsky är en hårt arbetande artist. Det är det närmaste ett värdeomdöme jag kan komma. Om stylingen på senaste omslaget tiger jag som muren. Fråga gärna vad jag tycker om något annat. Den där radiomusikproducenten, som hängde kring barborden och emellanåt gick ut för att röka, har inte han lagt ut lite? Fått mer rondör som A skulle sagt. Ja, han är långt ifrån fet. Bara lite så där vetedegsflegmig. Men nog syns det allt. Det går över om han slutar äta gifflarna i fikarummet, jag lovar. Men vem är jag att fråga egentligen? Det börjar ju nästan dallra lite ovanför byxlinningen även på mig. Det hjälper knappast att jag åt lunch på en "indisk" restaurant häromdagen. Jag vet inte om innehavarna är indier, bengaler eller pakistanier och det spelar mindre roll. Lunchen - en lamm sambal masala i två faser - var hursomhelst löjligt billig och reser därför frågor om arbetsgivaravgifter uppehållstillstånd och sovsalar. Det vill säga, jag tänkte en tusendels sekund. Sedan förträngde jag, åt och tyckte att det är förträffligt att det finns så billiga luncher. Ja, billiga och billiga. Av någon anledning beställde jag "nan-bröd". Bakad vetedeg med smält smör på för tio kronor. Där ligger hela avansen om någon trodde något annat. Kan den betala de sociala avgifterna? Så hycklar man sig igenom en vecka, eller åtminstone ett par dagar. Nu var det fredag och jag kände mig som en drygt fyrtioettårig man som dränerats på all energi. Skulle jag orka ta mig till Bergsunds strand och vara social? Det skulle jag. Cyklade dit och där satt fredagsfolket på uteserveringen. Blev genast pigg igen. P, M, lille J och L satt i ena hörnet. Ett bord bort satt alla bloggare, deras barn och bekanta. K bar som vanligt en fin klänning. L och J såg lyckliga och lite trötta ut. Jag pendlade mellan borden. Efter en stund kom V och F, A och E, C och G. Några ungar bondade eller blev kompisar, som man säger. Efter en timme skingrades sällskapet. Ja, det är inte så intressant egentligen. Men vi hade väldigt trevligt. Och så har jag plötsligt blivit anlitad som IT-konsult!

Virtuoso Syrah 2002 (nr 87354), 126 kr


PS. Är det någon som vet vem mannen med hunden och Leican är? Han verkar också bo på Bergsunds strand. Åtminstone promenerar han sin hund där. DS

Bilden: Det är inte Lisa Miskovsky som bär strängistrumentet. Däremot sitter Vittorio Gassman (1922-2000) vid bordet. Någon som vet vilken film bilden är ifrån?

Inga kommentarer: