3 september 2006

S:t Eriksloppet

Allteftersom lördagen närmade sig eftermiddag började jag känna mig bättre. Inte tip top men tillräckligt bra för att springa. Vi klädde om, fäste chips på skorna och gick ner till Strömbron. Ett par långa före detta Uppsala-profiler stötte vi ihop med. En av dem - vi kan kalla honom R - hade aldrig sprungit det här loppet tidigare. Han skulle sluta på 1.56. H i min bokcirkel joggade förbi iförd metallicblå kläder. 1.51 blev det för honom. Min bror - D hade ringt under dagen och förmanat mig att inte säga "storebror" längre - och jag var i olika startgrupper. Han i den röda, jag i den blå. Han väntade så att vi kunde springa tillsammans. Strax norr om norra Bantorget drog jag ifrån. (Han hade sprungit halvmara i Bryssel i söndags och var inte fullt återhämtad.) Sedan höll jag mitt tempo över Kungsholmen, Gamla Stan, Södermalm åter in genom Gamla Stan till målet i Kungsträdgården. Drygt två timmar tog det eller närmare bestämt 2.01. Att jämföra med Olle som klockade in på 1.39.
Efter stretch hemma blev vi körda till Uppsala för att äta middag. Innan vi satte oss delade vi på en flaska Pol Roger. Jag var för endorfinomtöcknad för att tänka på om det var nötigt, hade rostat bröd-karaktär eller liknande. Det var gott helt enkelt. Och efter drygt två sprungna mil kändes det dessutom berättigat. Sedan blev det kräftor med västerbottenpaj, löjrom och annat. Efter middagen öppnade vi en flaska Liedholm Barbera d'Asti 2004. Vinet som inte längre finns på bolaget kändes lite trött i frukten. (Tack J som upplyste mig att det finns! Det går inte att söka med hjälp av Liedholm vilket är lite märkligt.) Lite kokt. Om det var spritsigt till följd av efterjäsning eller om det ska vara så vill jag låta vara osagt. Vi hade trevligt och jag blev aldrig mer än salongsberusad. Tack Å och J!

Pol Roger Brut Réserve (nr 7549), 302 kr

Barbera d'Asti (nr 12328), 87 kr

1 kommentar:

Anonym sa...

Liedholm finns på Systembolaget, men inte på webben. Så var det i juli, och så är det nu.

Finns f ö rikliga mängder blogg-vänlig trivia om vinmakaren.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nils_Liedholm