19 september 2006

Jag och E dricker fotbollsvin

Mina läsare vet att jag alltid haft Olympique de Marseille som favoritlag. Ja, det är inte bara jag som har det. Även min belgiska brorsa håller laget högt. I det här landet finns inga fotbollsviner så de måste importeras. T hade tagit med en côtes du rhône från 2004 med lagets logga på etiketten när han kom hit för att springa härom helgen. Vinet som vann en vintävling i Orange i fjol doftar dessvärre wellpapp bland björnbären. I smaken är det en dussinrhônare, inte helt obalanserad men ändock ett vin blott för OM-supportrar. Och möjligen doktorander från Karlstad. Jag ger vinet tre sticklingar av fem möjliga. E som var på tillfälligt besök gjorde en riktigt god sallad till entrecôterna som vi åt till vinet. Sedan gick vi till Biopalatset och såg Al Gores powerpointpresentation "En obekväm sanning". Och gillade den. Härligt salvelsefullt amerikanskt. Något att rekommendera för exorbitanter som Sten Nordin - ni vet den där moderaten som vill gå emot oss stockholmare som röstade ja tack till trängselskatt. Och för Motormännen eller vad de där illa klädda och bakåtsträvande mörkermänniskorna heter. Kanske kan de komma på bättre tankar om de ser den. Eller inte.
Karin Bojs skrev för övrigt om filmen häromveckan i DN. Läs henne här.
Vi var endast åtta personer i biografen vilket känns lite sorgligt. Kanske satt Södermalm hemma och tittade på "Desperate housewives" istället. Jag uppmanar härmed alla att se Al Gore - som är betydligt roligare än sitt rykte - föreläsa om klimatuppvärmingen.

Inga kommentarer: