23 september 2006

I kväll är det köksvärmning hos Mr Long Island Ice Tea

Birkastadsbon, före detta pillerkrängaren och numera knivnasaren M ska värma köket ikväll. M har alla prylar han kan önska sig så man får inte ha med sig något i prylväg. Vidare får man inte bära stilettklackar eftersom köksgolvet inte tål det. Ja, några transtendenser lär jag inte uppvisa. Får dessutom så ont i svanken av höga klackar så damskor har jag slutat med för länge sedan utan att ens ha börjat egentligen. Ja, det var visst en gång i något studentikost sammanhang. Men det var då, arton år sedan.
För att återvända till M; att man inte vill ha prylar betyder att man vill ha vin eller sprit. Jag har därför köpt en sydfransos här på Söderhallarnas systembolag med glöggkryddeanstrykning i doften, läs kryddnejlika. Jag köpte två så att jag kan prova det själv också vid tillfälle. På samma bolag såg jag sonen till en av Vittorio Gassmans (bilden) kusiner. Vilket var ett lustigt sammanträffande eftersom jag skrev om Gassman igår. Jag kände litteraturvetaren P1 - som vi kan kalla honom - förr men var inte på mitt mest sociala humör så jag gav mig inte tillkänna. Såg inte heller vad han handlade. En som däremot gav sig tillkänna var Redaktionen, eller P2. Hans hårfäste har börjat retirera så han kompenserar liksom undertecknad med skägg vilket gjorde att jag först inte kände igen honom.
"Du som är vinkunnig, vad kan jag köpa för omkring 80 kr?" frågade P2. "Det måste gå fort, det är bara fem nummer kvar". Jag hittade den alkoholstinna, sicilianska frukt- och saftbomb som jag ofta drack för fyra år sedan. "Ta den här" sa jag. "Den brukar gå hem. Om du inte är nöjd får du ringa och klaga. Vi hörs!" Jag frågade inte vad han skulle dricka det till vilket var lite oproffsigt. Hoppas att det funkar ändå.

Tipset till P2, frukt och saftbomben från Sicilien:

Raccolto Nero d'Avola Cabernet Sauvignon (nr 32452), 82 kr


Eftersom M säkert städar badrummet och stressar omkring just nu lär han inte läsa vad han kommer att få:

Les Cabrettes 2004 (nr 2411), Côtes du Roussillon-Villages (La Tautavelloise), 96 kr

(Jag tror att han kan dricka det till en långsamt tillagad lammstek med smak av kanel tillsammans med ugnsrostade grönsaker.)

Ni som inte ska partaja kan istället roa er med att försöka få tag på någon film med Vittorio Gassman (1922-2000).
Tre tips - alla med Ettore Scola som regissör:

Vi som älskade varann så mycket (1974)


Terassen (1979)


Familjen (1987)

Inga kommentarer: