7 september 2006

Gourmet Nummer 4:2006

I kväll lärde jag mig ett nytt svenskt ord: huvudbild. Jag tar det en gång till. Huvudbild. Ordet var tätt förekommande i Folkpartiledaren Lars Leijonborgs försök att förklara tidsfördröjningen från det att han blev informerad - 2230 söndag kväll - om nätintrånget hos sossarna till dess att han gick ut med att han kände till det - 1630 måndag eftermiddag. På journalisternas fråga om allt i skandalen nu hade kommit fram svarade Leijonborg något i stil med att de - partiet - nu hade huvudbilden klar för sig. En gång till. Huvudbild. När jag nu har läst hela Gourmet Nummer 4:2006 är huvudbilden att numret är betydligt bättre än Mons Kallentofts pretentiösa och uppblåsta artikel om Jean-Georges Vongerichten. Och kanske är det magasinets schizofrena styrka att en sådan text kan samsas med Ann Helen Meyer von Bremens spänstiga och jordnära - ingen ordlek avsedd - artikel om potatisar. Att magasinet skulle ha bratsifierats kan jag inte hålla med om. Det finns inslag som alltid håller hög kvalitet: Oz Clarke och Jan Samuelsson temaprovningar. Den här gången är det bitters men till skillnad från när Leo Muff provar ingår inte Bols Crème de Bananes som ju strängt taget inte är en bitter i deras sortiment. What´s Cooking-sidorna, i detta nummer från Australien och NY, gör mig reslysten. Det är tråkigt att man inte får läsa mer Lars-Peder Hedberg som skrivit den från Australien. Jag kan ännu inte bestämma om jag ska fortsätta prenumerera eller inte.

Ikväll åt jag en lammkotlett med puylinsröra smaksatt med chili, spiskummin, fänkål, lök, vitlök, tomatpuré och kalvfond. Till det drack jag det billigaste jag druckit i vinväg i år. Huvudbilden var att det var enkelt, rättframt och fritt från defekter.

Jean Biecher Côtes du Rhône (nr 2528), 375 ml 32 kr

Inga kommentarer: