1 september 2006

Hel eller halv?

Häromdagen hade jag till bordet en person som hade arbetat i ett lab där man forskat om hur olika ansträngningar påverkar immunförsvaret. Enligt denna person är ett halvt maratonlopp betydligt mer skonsamt än ett helt. När man kommer i mål efter ett maratonlopp är immunförsvaret kraftigt försvagat. Det har förekommit att löpare drabbats av septisk chock efter tillryggalagda 42195 m, påstod personen vidare.
Jag har sprungit Stockholm Maraton två gånger. Båda gångerna blev jag sjuk efteråt. Jag fick också ont i fötter och leder så det är uppenbarligen ingen distans för mig.
I morgon springer jag för tredje gången S:t Eriksloppet som är ett halvt maratonlopp. Eftersom jag säkert kommer att frigöra en massa radikaler kräver det förebyggande antioxidanter i form av rödvin på Judit & Bertil i kväll. Och en kopp rooibos innan jag lägger mig.

För en vecka sedan försökte jag köpa en halv flaska vin på Systembolaget. Det fanns inga roliga sorter så det blev en hel. Men den var desto bättre. Dessutom lät jag F dricka upp mer än halva så att jag inte skulle behöva bli oregerlig.
Mellan hela och halva flaskor finns - som ni säkert redan vet - en kvalitativ skillnad. Eftersom det är mer luft per volym vin i en halvflaska så lämpar den sig sämre för lagring, dvs den riskerar att oxidera snabbare än en hel. Magnumflaskor är följdriktigt bättre än helflaskor. Men de är otympliga och kräver fler festdeltagare. Så här många rödvinsflaskor som är större än 750 ml finns på bolaget. Och så här vitvinsflaskor.

Inga kommentarer: