28 november 2007

Crowne Plaza Bejing

Min svägerskas syster som jag bara har träffat en gång tidigare, nämligen när min bror och hennes syster gifte sig i Finland 1999, kom sent från förhandlingarna till hotellet där jag redan hade hunnit dricka ett glas Delicato Shiraz 2005 och ätit några skopor jordnötter, men hon kom till sist. Hon bodde i värsta lyxen. Hotellrummets badrum var så stort att man behövde en kompass för att orientera sig. Vi delade på ett par Qingdao-öl. Och blev hungriga.
Eftersom alla serveringsställen utom hotellets egna L'Essence som har 24-timmars service, hade stängt efter klockan 21 åt vi där. En rödglödgat het skaldjurstryfferad riskupol med ett par nötspett och kycklinggnag gick under namnet Nasi Goreng. Ja, ett räkchip och ett stekt ägg gjorde den i stort sett oätliga rätten sällskap. Men vinet, Babich 2005 Marlborough Bay Pinot Noir, var desto bättre. Skäms, Crowne Plaza, utsugarhotell som tar 150 RMB betalt för två timmars surfande, smygbyter glasvinets innehåll när man tittar bort och kryddar sönder en rätt som torde vara omöjlig att misslyckas med. Skäms. Men tack, A, för maten!

Uppdatering I. Det var en bra kväll, tro inget annat. Men jag förstår inte hur de kunde servera en så märklig Nasi Goreng. Jag glömde faktiskt skriva att ett litet fat fyllt till brädden med jordnötssmör låg bredvid riskupolen. Det kanske är i sin ordning. Särskilt aptitligt såg det emellertid inte ut.
Och ja, man ska säga till där och då. Inte surblogga i efterhand.

Uppdatering II. Smygbyter glasvinets innehåll? Såhär tror jag att det
ibland går till i det här landet: Man beställer ett glas av ett specificerat vin från listan. In kommer vinet redan upphällt i glaset. Flaskan ser man inte till. Det har hänt att det är en betydligt kartigare och svavligare variant av vinet som serverats.
Jag misstänker därför att man inte alltid häller upp vinet som beställts utan ersätter det med något billigare. Igår bad jag därför om att få se Delicato-flaskan när de hällde upp och jag ursäktade mig med att jag är så intresserad av vin. Det första glaset smakade bra. Servitrisen sa att man fick två glas för priset av ett. Så jag beställde ett andra glas. Det såg ut som de i barens dunkel hällde upp ett annat vin ur en halvflaska och sedan "toppade" med Delicato. Vinet som kom in var inte lika bra. Men jag ville inte ställa till en scen eftersom jag samtidigt var inbegripen i ett trevligt samtal.

Inga kommentarer: