21 november 2007

Shiraz och zinfandel

För några år sedan fanns det en tidning som hette "Allt om Vin". Den hade på den tiden inget att göra den med nuvarande publikationen med samma namn. Jag köpte varje nummer i min lokala Konsumbutik, trots att färgtrycket, formgivningen och fotografierna lämnade mycket övrigt att önska. Ett nummer handlade om Margaret River. Jag fick intrycket att området endast kunde producera bra viner. I kväll var jag, J och F på Jia 21 - en Yunnan-krog i den norra delen av staden. Där åt vi det bästa jag ätit i Peking hittills. Eftersom jag är rädd för att inte komma i mina badbyxor drack jag te genom hela måltiden. Sedan messade P från Purple Haze och vi bestämde oss för att fara dit. Där spelades levande jazz. Jag ville fira min lägenhetsaffär med något och beställde därför in en australisk från Margaret River, Twinwoods Margaret River Shiraz från 2004. Ett vin vars syra drar ihop munnen till en tårtspritsliknande hopsnörpning. Inget att skriva hem om. För att kompensera för denna snipighet beställde jag mot bättre vetande en Zinfandel. Ravenswood Vintners Blend. Också den från 2004. Den första flaskan skickade vi ut. Den andra delade vi. Den var bättre än den första men tillräckligt sursnål för att inte rekommenderas. Borta all inställsam generositet som vanligtvis slår följe med den druvan. Och vad är egentligen problemet med vinimporten här i landet. Varför träffar man så ofta på treåriga viner som egentligen hade sina formtoppar för ett eller två år sedan. Varför?

Inga kommentarer: