2 november 2007

Michel Hussmann har slutat

Bloggposter ska helst vara färska. Det jag skriver idag om igår känns lite nattgammalt. Men jag måste. På The Bookworm ordnas en vinprovning i månaden. De hölls tidigare av Michel Hussmann. Han bestämde sig för att sluta på det stora bolaget och istället ägna sin tid åt musiken. Vilken sorts musik vet jag inte men jag ska bli upplyst om hans framträdanden berättade han när vi bytte några ord efter kvällens provning som han inte var med på. Däremot befann han sig i samma lokal. Nåväl, jag P och A, kom insläntrande en halvtimme efter utsatt tid till "A world of Syrah" som provningen döpts till. Två affärsmässigt klädda, en kvinna och en man från Frankrike, höll i den. Det första vinet kom från Sydafrika. Serveringtemperaturen kring 16 grader. Det var ett rent vin, druvtroget skulle jag kunna säga. Frukten var färsk, precis på rätt plats mellan kart och sylt. Diskreta fattoner. Hög alkohol men så väl integrerad att det inte märktes som någon spritighet. Vinet kändes lent, inga bjälkiga tanniner att skrapa tungan mot. Det bästa vin jag har druckit på den här sidan Uralbergen. Nummer två kom från presentatörernas hemland. Här fanns lakritstoner blåbär och ljung. Jo, ni läste rätt, en strandnära hed kom för mig när jag svirvlade glaset mellan fingrarna. Här var garvsyreämnena mer tydliga , vinet överhuvudtaget mer motsträvigt men förmodligen utmärkt till mat. Det fanns några rostade franska fat i doften också men de dominerade inte. Vinet tillbringar en del tid i ståltank berättade presentatören. Nummer tre tyckte jag om för sex år sedan. Då brukade jag dricka det på Mellis vid Nytorget. Sedan fick jag faktiskt avsmak för det. Ett inställsamt godisvin för nybörjare. Så gick mina tankar när den australiska shirazen hälldes upp. Det var bättre än jag mindes - kanske har det stramats upp - men det är ändå knappt drickvärt. Fat och sylt som gillas av somliga. Nummer fyra från staten Washington var bra men jag minns inte varför. Kinesiska A som var med tycker om rödviner men kan inte känna någon skillnad på dem. Det kan däremot P som också har den goda smaken att gilla en syrah från Ojai som jag skrivit om. Ett av få viner som jag faktiskt faktiskt får pirrningar av att tänka på. Han har en flaska här som han har lovat att dela med mig. Efter provningen beställde vi Royal Cellars Shiraz från Australien. Och om det kan jag inte berätta något av intresse.

Nu ska jag ta mig till Palace Beijing för att äta middag med Y och hennes familj som är här från Sverige. Vi får se om det blir kamelfötter.

Nederburg Vintage Cape Shiraz 2005 - dessvärre inte på bolaget.
Robert Skalli Syrah 2004, VDP, Vin de Pays d'Oc - samma här.
Brown Brothers Shiraz 2005, 99 kr
Columbia Crest Two Vines Shiraz 2004

Inga kommentarer: