5 november 2007

Från pekingankan på Da Dong eller 北京大董烤鸭店 som den heter till ankdammen i fosterlandet.

(Jag tror inte att någon läser den här bloggen längre. Det kommenteras inte. Den är måhända trist. Kanske borde jag lägga av. Kanske.)

DBR Lafite hette det vita vinet jag drack till pekingankan igår. En stram bordeaux skrev jag väl. Ikväll blev jag bjuden på samma restaurang av P:s HR-chef. P och HR-chefens kusin var också med. Bland förrätterna fanns en god saffranssmakande tofusoppa som en av mina bästa vänner inte skulle ha gillat. Men lotusroten hade nog gått hem. I dag drack vi rött till; Wyndham Estate Bin 555 från Australien. En shiraz som var rik utan att vara vräkig. Tack HR-chefen för att du bjöd!

Jag läste häromveckan att en statssekreterare i Sverige hade varit på Judit & Bertil tillsammans med en journalist och druckit vin. Och att statssekreteraren som heter Ulrica Schenström avgick sedan. Och fick två miljoner. När jag bodde i Sverige var jag på Judit & Bertil varje fredag med journalister och drack vin. Jag fick inga miljoner när jag blev av med jobbet men så var jag ju inte heller statssekreterare.

Det hon gjorde - fyllnade till under jourtjänstgöring - var allvarligt men inte oförlåtligt. Jag tycker att hon först skulle fått kvarsittning.* Och att hon sedan skulle fått sitta kvar. Farbror Reinfeldt kunde ha gjort som riktigt bra chefer gör. Värnat en anställd och förlåtit ett misstag. Sett till hennes arbetsinsats som säkert bidrog att till att sätta honom där han sitter nu. För så gör nämligen bra chefer.

(Har någon journalist rapporterat det viktigaste, nämligen vad statssekreteraren och journalisten Pihlblad drack?)

* Ett straff som användes i skolorna förr i tiden. En elev som gjort något dumt kunde tvinga vara kvar i skolan en timme efter skoldagens slut. Bland annat för att läsa läxor. Jag vet inte om straffet används längre. Men Jan Björklund kanske vill återinföra det.

12 kommentarer:

Anonym sa...

sluta för allt i värden inte att blogga! läser den regelbundet och med stort nöje sen vi sågs i september.
en pianopedagog

Anonym sa...

Jag är också här och läser för jämnan, men är dålig på att kommentera. Roligt att läsa en annan utlandssvensk upplevelser.
E i Amsterdam

Lisa sa...

fortsätt!

Anonym sa...

Läsarna kräver: Rädda Kinabloggen! Det är otroligt intressant och välformulerat det du skriver. Ska bli bättre på att kommentera.

The Blogger Formerly Known as Ensamma Mamman sa...

Jag läser också din blogg hela tiden. Senast i går täntke jag: Gud vilket spännande liv han för. Men det är Google Reader-förbannelsen, det blir en större tröskel att kommentera.

K sa...

Ja, det är nog som ensamma mamman säger. När jag var på J&B i fredags så erbjöd de ett vinpaket, jag tror att det var 19 glas vin för typ 931 kronor. Så det var nog det ställets billigaste de drack den där kvällen.

Anonym sa...

vi läser dig visst, nästan varje dag. Men du uppdaterar inte lika ofta sedan du gick med i den där ansiktsboken.
Kan inte minnas att vi drack sådana mängder på jb. Och inte pussades vi sådär?
Tycker du verkligen att en person med uppenbara alkoholproblem ska vara högsta ansvariga för rikets krisberedskap?
PS, vi åt också anka i helgen, och rödkål, t får berätta vilket vin vi hade till.

Anonym sa...

Vi läser visst! Det är en av dagens höjdpunkter att kolla om det har hänt något nytt :). Sen ska jag bli bättre på att kommunicera tillbaka...

Anonym sa...

Jag läser regelbundet din blogg så fortsätt att blogga! Det skulle också vara intressant att veta vad du jobbar med i Kina. Skriv lite om det.

Anonym sa...

Skriv du så läser jag.

Space babe sa...

Men hallå, du kan iaf inte klaga på att inte jag kommenterar! Jag säger som Lisa: Rädda bloggen, annars jävlar!

Anonym sa...

Läser gärna och det mesta. Var i Beijing i januari och har försökt göra affärer med kineser i snart ett år utan att lyckas så jag suger i mig allt jag kan om Kina. Nyss betalade jag massa dollar i förskott, får se hur det går. Osv osv.