25 februari 2008

Därför gillar inte några kineser jag har pratat med Zhang Ziyi

Sekreteraren på kontoret, J från Wuhan, och jag åt middag tillsammans. I fikarummet på det nya, ännu ej färdiginflyttade, stökiga och smutsiga kontoret. Tydligen illaluktande också, enligt J. Kanske är jag förkyld för jag kände inget. Men något måste fått konsulterna att öppna fönstren så att avgaserna från Chaoyangmen neidajie kunde komma in. Eftersom det blev kallt hade alla ytterkläder på sig. Åter till middagen. Jag frågade J varför så många kineser inte gillar Zhang Ziyi.
-Om jag ska vara ärlig så är det för att hon snor alla killar.
Det var ett skämt. De verkliga anledningarna är enligt J tre:
1. Hon är inte ödmjuk.
"I Kina får man aldrig säga att man är bra. Även om man vet det."
2. Hon byter pojkvän för ofta.
3. Hon kan inte skådespela.

Bilderna, utan tillstånd, på Zhang Ziyi ur House of Flying Daggers. Den snygge mannen heter Takeshi Kaneshiro.

Inga kommentarer: