Jag läste om hur grundaren till den där vitt etablerade amerikanska kaffebutikskedjan bestämde sig för att stänga samtliga filialer i USA under tre och en halv timme: "We will close all of our U.S. company-operated stores to teach, educate and share our love of coffee, and the art of espresso. And in doing so, we will begin to elevate the Starbucks Experience for our customers. We are passionate about our coffee. And we will revisit our standards of quality that are the foundation for the trust that our customers have in our coffee and in all of us."
Jag kom att tänka på den globala läskedrycksgiganten som för några år sedan bestämde sig för att omformulera receptet. Reaktionen uteblev inte. Kunder i alla länder förenade sig; de ville ha tillbaka drycken som den var innan receptet gjordes om. Den stora poängen med receptbytet var ju att skapa uppmärksamhet kring drycken. Och trots att Starbuckshändelsen inte på samma genomgripande sätt förändrar drycksakernas tillstånd så är väl syftet, att få ögonen på sig, precis vad man försöker skapa med aktionen. Bland annat. Att hålla ett etablerat varumärke vitalt kan ju inte vara helt enkelt. Tänker jag som egentligen inte vet något om marknadsföring.
Starbucks har en central plats i unga, urbana och professionella kinesers liv. Alltför central tyckte myndigheterna när de bestämde att kaffebutikens filial inne i Förbjudna staden skulle stängas.
Övrigt via Salon.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar