2 februari 2008

Svikt

Häromdagen kom jag inte på vad Pomerol hette. De flesta människor lever lyckligt eller olyckligt ovetande om den landplätt som bär namnet, men är man vinintresserad utan att veta varken var det ligger eller vilka viner som produceras där skulle det kunna jämföras med att vara fotbollsintresserad utan att ha en aning om vem Pelé är eller vilka som vann fotbolls-VM 1998. Nu var det inte så illa för mig. Jag visste hela tiden vilket vin man främst förknippar med området och ungefär var det låg. Det var namnet jag inte kunde komma på.

När jag inte minns vad något heter blir jag rädd. Nu på morgonen kan jag inte komma ihåg vad rapparen som debuterade med albumet "College Dropout" heter, eller åtminstone vilket artistnamn han går under. Varför jag nu började tänka på honom. Däremot kommer jag exakt ihåg när jag hörde honom första gången. Det var samma kväll i mars 2004 som Stockholms Improvisationsteater körde det årets alternativa melodifestival på Dansens hus vid Norra Bantorget. (Som alla borde gå på i stället för att se skräpet på teve.) När föreställningen var över gick jag till Bar Ruby i Gamla Stan och åt en biff som jag drack något italienskt till. Där spelades en låt med rapparen ifråga. Han hade speedat upp Chaka Khan's "Through the Fire" så att det lät som mössen i Disneys Askungen sjöng den. Jag gillar Chaka Khan, därför lade jag märke till låten. Och jag hade bråkat via sms för första gången, därför minns jag kvällen.

Samme man - rapparen/producenten uttalade sig under Katrina-katastrofen, han förstod häromåret plötsligt att diamantbranschen har sina mörkare sidor och han har säkert haft de för genren obligatoriska biffarna med sina konkurrenter. Jag kunde egentligen inte bry mig mindre. Men om mitt minne bryr jag mig. Eftersom det har varit hela min affärsidé. Skulle jag en dag upptäcka att det allvarligt börjar svikta så ska jag starta en blogg som handlar om hur det är att leva med en hjärna som långsamt perforeras av plack. Den ska vara reklamfinansierad och om den drar in några ören ska de skänkas till de forskningsinstitut/ioner som forskar om det och faktiskt engång i tiden indirekt betalade min lön. Återkommer om namnet om minnet gör det.

Uppdatering kl 1026 (lokal tid). Han heter Kanye West, inget annat. Det tog tre timmar för mig den här gången. Jag sysslade bevars med annat under tiden eftersom hjärnan brukar jobba bäst i fred.

1 kommentar:

Space babe sa...

Igenkänning! Men vi får trösta oss med att vi vet så mycket mer för varje år så vissa saker måste falla bort. Men det mesta går ju att ta reda på på nätet.