9 februari 2008

(Tempel)marknad

- Vilka är dina favoritplatser i Peking? frågar Jane.
- Sommarpalatset, Beihai-parken och Himlens Tempel. Svarar jag.
- Du ska inte ta med din flickvän till Beihai-parken. Det betyder otur, förhållandet tar slut.
- Men om man går dit med någon som man tycker om och som sedan blir ens flickvän, hur blir det då.
- Det är inte bra, det kommer inte att hålla. Man kan gå dit med goda vänner.
Jag har fått mig lite kinesisk vidskepelse till livs.

Daisy har bjudit med mig och Viking nr 2 till en Longtanhu-parken som har marknad med anledning av nyåret. Med sig har hon sina vänner Rachel, en kille vars namn jag inte kommer ihåg och Jane som är samme killes flickvän. När man umgås med Daisy får man öva sin kinesiska. Det är alltid bra.



Marknaden går längs gångvägen som kantar sjön i parken, skyn är jämnt blå och solen värmer. Det säljs mat, krims och krams. Om sparvar räknas till kramsfågel vet jag inte. De grillade som jag äter från ett spett är i allafall de första för mig. Kineserna är inte rädda för att låta huvudena sitta kvar på fåglarna som äts. Jag känner mig fortfarande ovan vid det. Vi äter också lammspett från Xinjiang, ål och nudlar. Och ett par rätter som jag tror att bara infödda kan förstå, däribland en potatismjölsbaserad, opak och söt kräm med mandeltoner, se bild nr 5.



Det mesta är gott om än ibland väl vetemjölsbaserat eller djupfriterat. Det ryker och fräser överallt. Lukten av stinkande tofu på sina platser påtaglig. Människorna är många. Jag och Viking nr 2 de enda laowai jag kan se. Efter avslutat varv tar vi buss nummer åtta till Chongwenmen.

Dagens nya ord:

游乐园 - yóulèyuán - nöjespark
庙会 - miàohuì - (tempel)marknad
迷信 - míxìn - vidskepelse
鱿鱼 - yóuyú - bläckfisk
滑雪 - huáxuě - åka skidor
麻雀 - máquè - sparv
臭豆腐 - chòu dòufu - stinkande tofu





Bilderna uppifrån och ned: 1. Dekorationer i träden 2. Folk 3. Krims 4. Krams 5. Maträtt.


1 kommentar:

Space babe sa...

游乐园
miao4 hui4
Annars var allt rätt. Stinkande tofu måste du prova om du kommer till Hangzhou, jag tror den i Peking också är helt ok. Min man har blivit riktigt förtjust i det och gick särskilt iväg en kväll och köpte det som snacks.