13 november 2005

The Evolution Will Not Be Televised

Det är dystra tider. Förespråkare för "intelligent design" har vunnit en seger i Kansas där utbildningsstyrelsen röstat igenom en ny standard för biologiundervisningen i delstatens skolor. Läs vad Karin Bojs som vanligt så föredömligt tydligt och klart skriver i Dagens Nyheter om mörkerspridarna. Det är också därifrån jag tagit nyheten. Gå sedan hit och skratta istället åt eländet.

Det här har relevans för vin eftersom jag är i färd med att skriva om vinets plats i växtriket. Det skulle vara väldigt svårt om jag inte hade funnit någon substans i det jag lärde mig om biologi under min studietid utan istället trodde på "intelligent design". Jag skulle på min höjd kunna tro på varietalerna eller sorterna, dvs pinot noir, chardonnay & co, men knappast på deras relation till Vitis labrusca eller någon annan art bland de tvåhjärtbladiga kärlväxterna.

Men var så säkra, förespråkarna för hokuspokuset finns även här och de kommer att bli fler. Motståndet finns bland annat här.

2 kommentarer:

Redaktörn sa...

Äggkoppen. Det är vad jag kallar intelligent design.

Anonym sa...

Angående En annan verklighet:
"Verkligheten" förblir nog som den är för den som tror att naturvetenskapen kräver bevis.