2 november 2005

Grå höstlovsvecka

Jag har inte fått ”snow borne sorrow” trots att den skickades från USA för över en vecka sedan. Det senaste numret av Gourmet har heller inte kommit. Morr. Däremot har jag fått Munskänken och samtidigt Apéritif. Den senare är en branschtidning som knappt har något läsvärde sedan Magnus Waern slutade recensera viner där. I senaste numret testar man den styggelse i dryckesform som kallas gräddlikör. Baileys och annat skräp, ni vet. Det finns artiklar om nyöppnade barer och italienska viner. Det förekommer mingelbilder. Stående inslag är sidorna om whisky, chokladakademien och SBG (svenska bartendergillet). I varje nummer även cigarettreklam!
Intressant för mig är en artikel om Ola Lauritzon som skrivit en bok om alkohol. Författaren tog en tremånaders wineout för att få ett nyktert perspektiv på tillvaron. Den får mig att tänka efter. Dricker jag för mycket eller inte? Troligen. Ska jag då ta en vit månad eller räcker det med att man högst dricker ett par glas ett par gånger i veckan. Jag lutar åt det senare.

Läser i VinJournalen – som ingår i Munskänken – att ”Goats do Roam in Villages” kommer till bolaget med novembersläppet. Vinets namn är lite skojfriskt eftersom det alluderar på Côtes-du-Rhône-Villages. Det är inte Bonny Doon som är producent, nej vinet kommer faktiskt från Sydafrika. Jag drack ett annat vin från producenten, nämligen "Goats do Roam Red" på KB för två år sedan. Det var bra vilket var föga överraskande eftersom det är gjort bland annat på grenache och syrah och några andra druvor.* Jag är ju torsk på Rhône.

"Goats do Roam in Villages" får betyget 13 (av möjliga 20) i Munskänkarnas bedömning och kostar ynka 79 kr vilket lovar gott. Släpps i alla butiker så ni behöver inte stressa.

*33% pinotage, 22% shiraz, 13% grenache, 13% carignan, 10% cinsault, 5% gamay noir och 4% mourvèdre för att vara exakt. Källa: BellaOnline där jag även snodde bilden.

Inga kommentarer: