23 oktober 2006

Söndag

Igår var jag uttorkad igen. Levern gick för högvarv när jag vaknade vid åttatiden. Det blir så efter fem glas vin och en chardonnaygrappa kvällen innan. En alkometer sade att jag inte skulle köra bil. Vi tog istället bussen till Tyresta för att plocka trattkantareller och skogsriskor. Det var gråfuktigt men ändå ganska behagligt. Några droppar regn föll. Man ska vara i skogen när man är bakfull. Så är det bara. När vi kommit åter till stan träffade jag min gode vän, den "hyggelige fyren" C från Köpenhamn. Jag var bjuden på middag senare på kvällen. Svampplockarna K och T bjöd med C. T har alltid bra viner hemma. Han bjöd på franska men även en torr madeira.
Gewurtztraminern som är bolagets billigaste hade en trevlig pärondoft. Bourgognen - med risk för att jag har skrivit fel nedan - var korrekt och inte vulgärfruktig på något sätt. Madeira är jag novis på. Kanske föredrar jag det framför port. Fan vet.

Förrätten var en syrlig skogsriskeröra på hembakt surdegsbröd. Varmrätten renstek med rödkålssallad och en svampröra med morötter, creme fraiche och kryddpeppar. Efterrätten ugnsäpplen med hackade valnötter, honung och smör. Ja, det var precis så bra som det alltid är hos dem. Stort tack!

Arthur Metz Gewurztraminer 2005 (nr 5249), 77 kr

La Vignée Pinot Noir (nr 5421), 99 kr

Cossart Gordon Sercial 5 Years Old (nr 7835), 146 kr

Inga kommentarer: