3 april 2007

Sista kvällen i Sverige

Tio minuter över elva. Tvättmaskinens sköljcykler och mumlet från teven i lägenheten under, pojkarnas snusande i rummet där jag sitter vid laptopen, är det enda som hörs här i Årsta, Uppsala, där jag bor sedan en natt eftersom min lägenhet är uthyrd.

I lördags sov jag på en herrgård utanför Falköping tillsammans med de fyra andra deltagarna i Trana -07-sällskapet. Jag, K och T hade tagit tåget till Skövde och därifrån bilat. V och M hade kört hela vägen från Stockholm. Vi var de enda gästerna på herrgården. Menyn var förbeställd. Jag hade valt vitvinet från menyn. Rödvinet som var Brolio hade köpts in på vår begäran. Middagen började tidigt och vi gick och lade oss redan vid tiotiden för att orka upp till fem nästa morgon. En korg med kaffetermos och kanelbullar hade vi med oss till sjöns västra strand där vi tillsammans med andra skådare åsåg tranornas inflygning i morgondimman. Ett par bläsänder, sothönor och grågäss syntes också. Efter en timme körde vi till västra stranden och spanade från gömslen och utsiktstorn. Skäggdopping, vigg, gräsand och några knipor syntes i sjöröken. Åter till herrgården där vi åt frukost. En frukost som hade varit snäppet bättre om de hade haft smör i stället för Milda, riktigt te i stället för Liptons urpåse och hembakt i stället för inköpt bröd. Mätta sov i middag en timme. Ut till sjön igen. Nu var där säkert 13900 tranor och ett gäng sångsvanar. Vi körde mot Stockholm igen och jag bodde hos J, P med de tre sönerna S, E och M natten mot måndag.

Måndagen var flyttbestyr avbruten av lunch med den fotogenialiske professorn L. På kvällen blev jag bjuden till Trattoria Commedia här i Uppsala av min bror. Drack en siciliansk syrah (Arancio) till pastan. Vi gick senare till hotell Hörnan där det blev en stout från Slottskällan.

Ikväll åt vi lasagne och drack Conde de Valdemars Crianza från 2003. Måste vara ett dåligt år. Vinet är bränt och syltigt, inte alls som jag minns det. Men trevligt hade vi likväl. Snart ska jag ge mig i kast med packningen igen.