18 juni 2008

1. Mina inlägg tar inte slut

Här skryter man om allt beröm som de vänliga kineserna öser över ens trevanden i det gemensamma språket. Och så fattar man inte vad man har bestämt. Igår trodde jag att jag skulle åka till ett kontor bortom fjärde ringvägen för att träffa ett par formgivare som jag samarbetar med. Det var tvärtom. När jag ringde från taxin för att be om vägbeskrivning så fick jag veta att de var på väg till mig. Chauffören vände på kärran och släppte av mig där jag hade klivit in. Som ni säkert har förstått är taxi billigt i det här landet. Den lilla turen kostade bara 10 yuan vilket motsvarar knappt nio svenska kronor. Det beror på att staten reglerar bensinpriserna. Taxichauffören som var omkring 60 sade att min kinesiska var klar men att jag behöver träna mer.
Efter mötet gick jag M och K för att äta lunch. Tre rätter blev det; sparris, tofugryta och svampar med chilli. Svamparna var smörstekta och hade en smörkoleaktigt söt smak som passade fint till den svaga chillihettan. Bland det godaste jag ätit här i Peking. Restaurangen bjöd på en söt pumpasoppa till efterrätt. Vi som åt lunch pratade om midsommarafton. Jag kommer att tillbringa den i en redigeringsstudio. Det blir ingen sill till lunch på fredag för mig alltså. På midsommardagen ordnar young professionals en fest i Jan-Ove Waldners restaurang. Jag har tagit den informationen under moget övervägande. I morgon är det vinprovning på the Bookworm. Jag kommer att gå dit och därmed bryta min vita period.

I morgon far H, i övermorgon reser J. Det blir tomt utan dem. Nu ska jag äta pumpasallad.

Inga kommentarer: