6 juni 2008

21. Utan rubrik

Tills för sex veckor sedan hade jag aldrig satt min fot på Silk Market. Det berodde på lika delar slöhet och elitism. Slöhet för att shoppingparadiset - som det kallas - inte ligger på gångavstånd från min bostad. Elitism för att jag inte har lust att sätta min fot på samma ställe som miljoner andra besökare. Jag vill gärna tycka att jag är lite bättre.
Däremot har jag tydligen inga problem varken med Yashow eller 3-3. Att jag besökte Silk Market för sex veckor sedan berodde på att vi sökte efter en inspelningsplats. Eftersom sidenmarknaden inte är i behov av någon gratisreklam så ville de inte säga ja till vår förfrågan. Något de inte var ensamma om skulle det visa sig.
En förutsägbar blogg-genre som jag verkat och i viss mån alltjämt verkar inom är Kina-bloggen. Alltifrån iakttagelser om taxichaufförer till upprördhet över stängda sajter ryms i Kina-bloggarna. Det finns några som är bra och så finns det sådana som är så perspektivlösa och ytliga att man tror att de skrivits av någon underbetald copy för någon resebyrå. "Har man läst några har man läst alla" har någon sagt. Därför är det uppfriskade med det perspektiv som ges i svenskans senaste inlägg. Det tyder åtminstone på viss ångestriden självinsikt.

Inga kommentarer: