16 juni 2008

3. Neil Young kommer till Göteborg

Det är snart 15 år sedan jag såg Neil Young vid Sjöhistoriska muséet i Stockholm. Världsmästaren var där, Redaktörn, hon som redaktörn numera är gift med och Kritan. Samt alla svenska nöjesredaktioner, tidningen Pop, hela Skånegatan och några till.
Jag tror att de flesta som var där har sunt minne nog att förtränga att ett svenskt band som kallade sig för Red Fun var preludium. Liksom att Pearl Jam framträdde och till och med fick kompa kanadensaren under ett av extranumren. Ledsen att jag påminde er i så fall.
Dettat till trots, Neil Youngs konsert vid Sjöhistoriska var den bästa rockdito jag dittills varit med om. Hittills också. Av kusin B får jag via ansiktsboken veta att han kommer till Göteborg, 7-9 augusti i Slottsskogen närmare bestämt. 1295 kr kostar kalaset som inkluderar två dagar på festivalområdet och tre dagar på klubbar. De senare beroende på platstillgång. Förutom Neil Young spelar några artister som förknippas med Göteborg: Håkan Hellström, Broder Daniel, Silver Bullit och José Gonzáléz.

Inga kommentarer: