20 juni 2008

2. Midsommarafton

Det var dags för redigering. Studion som ligger i nordvästra delen av Peking kan man komma till på två sätt. Antingen tar man tunnelbana till Xizhimen och sedan taxi resten av sträckan. Eller så åker man taxi hela vägen. Idag gjorde jag det senare. Det tar 40 minuter ungefär. Han som hjälper mig med redigeringen hade messat tidigare på morgonen och skjutit fram tiden en och en halv timme. Skälet var att studion var bokad fram till halv elva. Eftersom jag kom tidigt så satt jag i foajén och väntade en halv timme. Z, som vi kan kalla honom, dök upp tjugo i elva. När vi kom in i studion satt det redan folk där. En kille som skötte det tekniska, en tjej som talade om hur det skulle redigeras och så två andra i en soffa. Jag förstod av Z:s diskussion med tjejen som instruerade redigeraren att det förelåg ett missförstånd. Tjejen och hennes medarbetare skrattade. Z var allt annat än road. Kort sagt, studion var dubbelbokad. Z tog mig ut i korridoren och förklarade skamset att hans chef hade glömt att boka studion åt oss. Vi ska redigera på söndag i stället. Jag tog taxi tillbaka in till centrum och jobbade några timmar. Hade jag vetat att vi inte kunde redigera så skulle jag planerat för midsommarafton. Nu blev det Minority Report i stället. Som faktiskt var bättre än jag mindes. Däremot är Pekingluften idag sämre än på länge.

Inga kommentarer: