21 december 2008

85. Öster om ån igen

Jag flög från Shanghais terminal 2 kl 1025 i morse kinesisk tid. Flygresan var unik för mig i två avseenden. För det första blev det inte en droppe alkohol, för det andra så tog jag bara en tugga av lunchen, en okryddad kycklingrätt som påstods vara asiatisk. I vanliga fall brukar jag äta för att jag är hungrig och det är gratis men idag blev det inte så. Finnairs ombordmat är som ni förstår under all kritik. De korvbrödsliknande frallorna som ligger på brickan har varit frysta och tinats. Maten smakar ingenting, möjligen natriumglutamat. Jag såg fyra Simpsonsavsnitt och Solstorm. Spelade sudoku, läste i en bok om kinesiska symboler. Efter knappt tio timmar landade jag i Helsingfors. Flygplatsen var full av julresenärer. Det tog en halvtimme att gå från ankomstgaten till den jag skulle ta flyget till Sverige ifrån. Ombord slukade jag DN och Aftonbladet. Allt var sig likt. Julklapps- och champagnetips. Leif GW-intervju och Jan Guilliou-krönika. Listor, sammanfattningar och krönikor. På Arlanda väntade min bror och hans son. Vi drack glögg här. Jag gick igenom min post. Jetlaggad och orakad. Snart ska det bli middag.

Inga kommentarer: