18 december 2008

82. 2008 går till historien som snabbaste året hittills

Jag hade min sista lektion för året idag. Sandra, som jag från och med nu kommer att kalla min lärare, hade glömt att ta med sig en dvd med Mei Lan Fang som hon hade köpt häromdagen. Hon är omtänksam, min lärare. I våras under det kinesiska nyåret så skickade hon mig sms-meddelanden. Hon har också haft med bakverk till lektionerna. Jag for till 宜家家居 idag. Det är IKEA på kinesiska. Att jag tog mig till Kampradfilialen här vid fjärde ringvägen berodde på att jag ville ge Sandra julklappar med svensk prägel. Det blev två stycken, båda av det söta och ätbara slaget.

Annars har det inte hänt så mycket bloggbart. Jag skriver så för att jag tycker att det finns gränser för vad man kan skriva. Vilket inte alla gör.

Min skräddare, som också är många andra västerlänningars skräddare, har en ung anställd som jag kan kalla för Linda. Jag har inte sett Linda på ett tag så jag frågade damen som driver butiken var hon var någonstans. "Åh, så du vet att hon heter Linda!" "Ja, jag skrev upp hennes namn för att jag ville komma ihåg det." "Hon är hos sin farfar som är sjuk." "Jaha, nej jag fick för mig att hon hade slutat." "Har du hennes telefonnummer också?" "Nej, jag har telefonnumret hit till butiken". "Du tycker att hon är mycket inte illa*, va?" Jag skrattade.

Grannarna bjöd på julmiddag. Mycket trevligt, goda köttbullar och ett par snapsar. Jag är trött och på väg till sängen. I övermorgon åker jag till Shanghai!

*很不错 - hěn bù cuò - betyder att något är ganska bra eller rättare sagt väldigt bra

Inga kommentarer: