23 december 2008

86. Dan före dan före dan


Måndag den 22 december. Jag vaknar vid 3 och läser Perry Johanssons Sinofilerna - en tidig julklapp - tills jag blir trött och somnar. Vaknar vid 6, äter frukost och tar mig till stationen för färd mot Stockholm. Buss 69 mot Djurgården. På ambassadens visumavdelning visar det sig att jag har glömt ett viktigt dokument för min ansökan i Kina. Förbannar min egen slarvighet högt och åker till lägenheten på Södermalm som jag får låna. Ringer en sekreterare i Kina som säger att hon faxar dokumentet.
Lunch på Sturehof med paketutväxling. Vi äter bouillabaisse. Lunchsällskapet som är sinolog känner också till Rowling, som jag skrev om häromdagen. Världen är liten. Jag ser Alex Schulman vid ett bord närmast fönstret som vetter mot Stureplan. Jag ber lunchsällskapet om bokrekommendationer. Jag tipsar om några. Vi önskar varandra God Jul och Gott Nytt, skiljs på Hedengrens. Jag går till Akademibokhandeln där jag får poäng och köper fyra pocketar.
Tar mig till lägenheten på Södermalm. Börjar ordna mina papper. Sover middag. Handlar frukost, postar brev. Ringer till familjen på Högalidsgatan och frågar när jag ska komma dit för att äta middag. Sover middag. Tar mig mot Högalidsgatan. I trappuppgången från tunnelbanestationen vid Hornstull får jag syn på ledarskrivande Leksandssonen. Vi kanske ses i mellandagarna. Kommer hem till familjen på Högalidsgatan. Där finns inget vin. Vinet finns i en lokal på Hornstulls strand. Jag får nycklar och promenerar dit. Lokalen är upplyst. Därinne träffar jag Kakboksförfattaren som jag senast stötte ihop med utanför bokmässan. I en kyl står Les Fumées Blanches i boxform. Tar den under armen och promenerar tillbaka genom decembermörkret och blåsten till Högalidsgatan. Hästentrecôte, musslor, tortellini, tofu och broccoli. Dricker också en Traminette från Illinois. Bivax och övermogna persikor, beska och ett ppm oxidation. Äter god choklad och choklad som smakar korkdefekt. Blir uppdaterad om allt viktigt. I ett hörn av vardagsrummet står en gran som får rummet att verka större. I ett annat hörn av vardagsrummet sitter pappan med sönerna och spelar Spore. Strax före midnatt går jag till tunnelbanan och åker till Medborgarplatsen. Promenerar en kilometer österut på Folkungagatan. Det blåser kraftigare nu. Kommer in i lägenheten, kollar mejlen och går till sängs. Jag försöker läsa några sidor i Svensk Maffia av Lasse Wierup och Matti Larsson. Det går inget vidare, somnar nästan omedelbart.

Inga kommentarer: